از احمدیِ فرماندار تا احمدیِ شهردار

نگاهی به عملکرد سیاسی شهردار جدید رشت در دولت‌های یازدهم و دوازدهم

1 917

روز چهارشنبه، ۹ مهرماه ۹۹ شورای شهر رشت در جلسه علنی خود سیدمحمد احمدی را به عنوان شهردار جدید رشت انتخاب کرد. انتخابی که زمزمه‌های آن حتی پیش از برکناری شهردار سابق رشت نیز به گوش می‌رسید.

سیدمحمد احمدی حداقل در دولت‌های یازدهم و دوازدهم عمر سیاسی پر فرازونشیبی را از سر گذارند. هفت سال فعالیت او در دولت روحانی، تجربه همکاری با سه استاندار را در کارنامه‌اش ثبت کرده است؛ احمدی از سال ۹۲ و در دوره صدارت محمدعلی نجفی در استانداری گیلان به مدت سه سال فرماندار رودبار بود و پس از آن از تیرماه ۹۵ تا بهمن ۹۶ به شرق گیلان کوچ کرد و فرمانداری شهرستان لاهیجان را عهده‌دار شد.

از فرمانداری تا مشاوری استاندار

اما پس از رفتن نجفی و آمدن مصطفی سالاری به استانداری گیلان نگاه به احمدی خاص‌تر شد و او از شرق گیلان به رشت آمد تا فرمانداری مهمترین شهرستان استان گیلان را بر عهده بگیرد؛ سیدمحمد احمدی در ۳۰ بهمن ۹۶ از وزیر کشور حکم گرفت و فرماندار شماره یک مصطفی سالاری شد.

عمر فعالیت این سیاستمدار گیلانی در فرمانداری رشت کمتر از یک سال به طول انجامید و سالاری هنوز بر سر کار بود که میرشمس مومنی‌زاده جانشین احمدی شد تا او یک قدم به مصطفی سالاری نزدیک‌تر شود. با تودیع احمدی از فرمانداری رشت، مصطفی سالاری او را به عنوان معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری گیلان منصوب کرد و او تا پایان دوره مصطفی سالاری در این سمت باقی ماند.

با آغاز سال ۹۸ و تبلیغات غیررسمی برای کاندیداتوری انتخابات مجلس یازدهم، احمدی به عنوان یکی از گزینه‌های نمایندگی رشت در مجلس شورای اسلامی مطرح شد. شنیده‌هایی که با استعفای او از سمتی که سالاری به او اعطا کرده بود قوت گرفت و به نظر می‌رسید او از گزینه‌های اصلی رشت برای انتخابات دوم اسفند ۹۸ باشد.

با این وجود اگرچه صحت احتمالات تایید شد و فرماندار سابق رشت در انتخابات مجلس یازدهم ثبت نام کرد اما پیش از اعلام نتایج تایید صلاحیت داوطلبان او از کاندیداتوری انصراف داد. برخی معتقد بودند احمدی زمزمه‌های ردصلاحیتش را در شورای استانی بررسی صلاحیت داوطلبان شنیده و برای حفظ کاریزمای سیاسی‌اش انصراف داده تا مهر ردصلاحیت بر پیشانی‌اش نخورد. حال آنکه او در بعدها در صحن شورای شهر رشت گفت: برای انصراف از کاندیداتوری انتخابات مجلس منطق داشتم.

گمانه زنی دلایل انصراف از انتخابات

با این حال برخی از گمانه زنی‌ها در خصوص دلایل انصراف از حضور در انتخابات، مباحثی را در خصوص مسایل مدیریتی و مالی احمدی مطرح می‌کند که مستندات اثبات نشده‌ای در خصوص آنها وجود دارد. موضوعاتی که کم و بیش در صحن شورای شهر رشت قبل از انتخاب وی به عنوان شهردار مطرح شد اما راه به جایی نبرد. موضوع عملکرد وی در دوران فرمانداری رشت و رودبار و اعطای برخی امتیازات خاص به چند شرکت‌ مشخص و یا مواردی شبهه در ایام معاونت وی در استانداری گیلان که اکنون مجالی برای طرح همه‌ی آنها در این گزارش نیست.

اما درست یک روز قبل از انتخابات مجلس، احمدی طعم همکاری با سومین استاندار دولت روحانی را نیز چشید و با حکم ارسلان زارع مشاور او در استانداری گیلان شد.

همکاری با زارع تا روز نهم مهرماه ۹۹ ادامه داشت تا اینکه شورای شهر رشت او را از ساختمان استانداری به ساختمان شهرداری کشاند تا احمدی را عهده‌دار شهری کند که در چند ساله‌ی اخیر معضلات بسیاری را از سر گذرانده است.

امید به تحول رشت

سیدمحمد احمدی در مدت تعلیق فعالیت‌های سیاسی‌اش برای شرکت در انتخابات مجلس، با یاد کردن از تجربه‌هایش در فرمانداری رشت درباره مسائل شهری رشت از جمله معضل رودخانه‌ها و تالاب‌های شهر اظهارنظرهایی کرده بود؛ او در مصاحبه با تدبیر شرق (۲۰ آبان ۹۸) اعلام کرده است شهرداری و شورای شهر رشت به تنهایی نمی‌توانند معضلات محیط زیستی رودخانه‌های رشت را حل کنند چرا که احیای این رودخانه‌ها به بودجه‌ی کلان ملی نیاز دارد و برای انجام این کار می‌بایست مطالبه‌ای همگانی شکل بگیرد.

سید محمد احمدی در ارایه‌ی برنامه های خود، پیگیری پروژه های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء، تقاطع غیرهمسطح فلکه نیروی دریایی، تقاطع غیر همسطح فلکه امام حسین (ع)، تقاطع غیرهمسطح فلکه مصلی، ساماندهی رودخانه های زرجوب و گوهرود و زیرگذر میدان شهرداری را از جمله برنامه های خود عنوان کرد.

وی عنوان کرده است: شعار من در این مقطع کار آن هم از نوع جهادی است در کنار ١١ عضو توانمند شورا باید کارها را پیش ببریم.

حال باید دید آیا احمدی وقتی خود سکان‌دار خودروی بی‌چرخ شهرداری رشت شده است، می‌تواند برای بی‌شمار پروژه بر زمین مانده‌ی شهرداری رشت (ازجمله معضل رودخانه‌ها) کاری کند؟ و از همه مهمتر آیا او می‌تواند مدت باقی مانده از عمر شورای پنجم را به سلامت طی کند و راهش از جاده‌ی استیضاح یا استعفا عبور نکند یا خیر؟ باید به رصد عملکرد احمدی در شهرداری رشت نشست تا ببینیم چگونه از تجربه‌های رشت‌شناسی اش به سود شهر رشت استفاده خواهد کرد.‌

1 نظر
  1. حبیب می گوید

    تا زمانی که قانون شوراها اصلاح نشود و مردم در انتخاب شهردار سهیم نباشند…
    آش همین آش و کاسه همین کاسه است
    و منصب شهرداری حیاط خلوت استانداری است و سیاسیون اخراجی از استانداری و وزارت کشور میشوند نصیب شهر رشت…!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.