تفکیک زباله از مبدا در تاسیسات گردشگری

اداره کل گردشگری گیلان الزام کرد؛

0 540

با وجود اینکه حدود ۲۰ سال از تصویب قانون مدیریت پسماند توسط مجلس شورای اسلامی گذشته اما تاکنون اقدامات اساسی به منظور آموزش و ایجاد زیرساخت در حوزه تفکیک زباله از مبدا در راستای کاهش پسماند شهری و روستایی در گیلان انجام نشده  است.

درحال حاضر پسماند در گیلان، به یک بحران تبدیل شده و به عقیده متخصصان محیط زیست، جنگل‌های گیلان ازجمله سراوان زیر حجمی از زباله دفن شده‌اند. این درحالیست که به گفته شهردار رشت، در کاهش تولید زباله و تفکیک از مبدأ که حلقه‌های اولیه مدیریت پسماند محسوب می‌شوند، رشت در نقطه صفر قرار دارد.

در عین حال بعد از اعتراضات مردمی سراوان و جلوگیری از ورود زباله به مرکزدفن زباله، استانداری گیلان کلیه دهیاران روستاهای استان را مکلف به اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا به منظور کاهش زباله روستایی کرد. طرحی که سال گذشته به طور پایلوت توسط دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان در برخی از روستاهای شهر رشت به صورت الگویی اجرا شد اما مورد بی توجهی قرار گرفت.

در همین رابطه امروز، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان از الزام واحدهای گردشگری و اقامتی استان برای انجام تفکیک زباله از مبدأ خبر داد.

«ولی جهانی» گفت: با توجه به سیاست‌گذاری‌های انجام‌شده در این اداره‌ کل در حوزه حفاظت‌ از محیط زیست و سامان‌دهی زباله‌ها، تمام واحدهای اقامتی و گردشگری استان ملزم به تفکیک زباله از مبدأ شده‌اند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان افزود: «در این راستا و به منظور حفاظت از حقوق عامه و صیانت از محیط‌زیست استان، پس از برگزاری جلسات با مجامع و تشکل‌های گردشگری، مکاتبات لازم در این خصوص با واحدهای گردشگری در خصوص لزوم تفکیک زباله از مبدأ انجام شده است.

جهانی اظهار کرد: در حوزه تأسیسات گردشگری استان ۴۰۰ واحد هتل، هتل‌آپارتمان، مجتمع گردشگری و مهمان‌پذیر، ۳۰۰ واحد رستوران و سفره‌خانه سنتی و ۲۵۰۰ واحد خانه‌مسافر فعال هستند که ابلاغ دستور‌العمل‌های الزام این واحدها به تفکیک زباله از مبدأ می‌تواند نقش قابل توجهی برای حفاظت از محیط زیست استان ایفا کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.