آرد فروشی در نانوایی های سنتی

دلیل اصلی صفهای طولانی و ازدحام در نانوایی ها؛

0 454

در کمتر از یک ماه از آزاد سازی قیمت آرد صنعتی درنانواییهای حجیم، اولین شوک به صنف نانوایان وارد شد و بار دیگر صفهای طولانی به نانواییهای سنتی استان باز گشت.

تشکیل صف‌های طولانی مقابل نانوایی‌های سنتی گیلان طی چند هفته گذشته در کنار کاهش ساعت پخت برخی از نانواییها و تعطیلی زود هنگام برخی دیگر از آنها به بهانه کمبود آرد سهمیه ای، موجب اعتراض شهروندان شده است.

پیش از افزایش قیمت کالاهای اساسی سبد خانوارها که در ابتدا نان حجیم و ماکرونی را نشانه گرفت بسیاری از مردم به دلیل افزایش قیمت برنج سفید، به مصرف نان بخصوص نان حجیم روی آورده بودند. حال با آزادسازی نرخ نان‌های حجیم و نیمه حجیم که بخشی از نیاز خانوارها را تامین می‌کرد، تقاضاها این بار به سمت نان‌های سنتی سرازیر شده است. با این وجود برخی از نانواییها به بهانه کمبود آرد سهمیه‌ای از پخت نان در ساعات بیشتر خودداری می‌کنند و برخی دیگر به دلیل تخلفات در کم فروشی و گران فروشی توسط تعزیرات و بازرسی پلمپ شده‌اند.

با توجه به تشدید نظارت‌ها در نانواییهای سنتی و افزایش تقاضا در این بخش آیا ستاد تنظیم بازار محصولات کشاورزی نسبت به افزایش سهمیه آرد سنتی اقدام می‌کند؟

در این رابطه «قاسم جواد زاده» معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه هیچگونه کاهشی در سهمیه آرد نانواییهای سنتی نداشتیم به مرور گفت: طبق مصوبه کارگروه آرد و نان در بهمن ماه گذشته مقرر شد هر نانوایی که کم فروشی یا گران فروشی کند، اولین بار در تعهد حضوری متعهد به عدم تکرار این امر می‌شود. اما در صورت تکرارتخلف، ۳۰ درصد آرد سهیمه نانوایی ضبط و به نانوایی مجاور آن داده می‌شود.

وی اضافه کرد: بعد از گذشت ۳ ماه و تکرار تخلف، سهمیه نانوایی متخلف به طور کلی قطع خواهد شد.

 دبیر ستاد تنظیم بازار محصولات کشاورزی گیلان در خصوص افزایش سهمیه نانواییهای سنتی که اخیرا تعداد مشتری بیشتری داشته‌اند نیز اظهار کرد: طی بررسی‌های انجام شده چیزی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد مردم در کنارنان سنتی، نان حجیم مصرف می‌کردند و فقط بخشی از متقاضیان به مصرف نان سنتی روی آورده‌اند.

 وی تصریح کرد: در حال حاضر مشکل نانواییها و صفهای طولانی کم فروشی و گران فروشی نان سنتی نیست بلکه آرد فروشی توسط برخی از نانواییهای سودجو است. در این نانواییها به دلیل تفاوت قیمت آرد دولتی با آرد آزاد بخشی از آرد دولتی از نانوایی خارج می‌شد که موجب ازدحام و کاهش ساعت پخت نان شده بود در حال حاضر نظارتها در این بخش بیشتر شده است.

جوادزاده افزود: از آغاز طرح بازرسی همزمان با افزایش قیمت ها، از چیزی حدود ۱۲ هزار ۷۷۰ بنگاه اقتصادی بازرسی بعمل آمد که فقط ۳۹۸۷ مورد آن مربوط به نانواییهای سطح استان بود. ازاین تعداد ۹۷۷ نانوایی متخلف به تعزیرات معرفی شدند که تا هفته گذشته تخلف ۶۵۰ نانوایی محرز و مقرر شد ۳۰ درصد از سهمیه آنها کاسته و به نانوایی مجاور داده شود. عمده تخلف این واحدها گران فروشی و کم فروشی بود.

 معاون توسعه بازرگانی و صنایع جهاد کشاورزی گیلان در ادامه به تزریق دو نوبت آرد فوق العاده به نانوایی‌های امین اشاره کرد و گفت: تعداد ۱۹ هزار کیسه در سطح شهرستان رشت به ۸۰ نانوایی امین که فعالیت درستی داشتند تزریق کردیم تا پاسخگوی افزایش تقاضای مشتریان آنها باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.