توانمندسازی زنان گیلانی با الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی

0 408

ایجاد اشتغال با رویکرد مشاغل خانگی و کسب و کارهای نوین به ویژه برای زنان سرپرست خانوار که در کنار مادری، معیشت خانواده را نیز تامین می‌کنند، اهمیت بسیاری دارد. با توجه به اینکه سهم اشتغال صنعتی در گیلان پایین است و بخش کشاورزی و گردشگری نیز درآمد چندانی نصیب فعالان آن نمی‌کند، در چنین شرایطی راه‌اندازی مشاغل خانگی بخصوص برای زنان یکی از مؤثرترین و کم‌هزینه‌ترین ایده‌ها در کاهش بیکاری است. آمارها نشاندهنده نرخ پایین مشارکت اقتصادی زنان گیلانی دراشتغال است. درعین حال پیشتر استاندار گیلان در آماری نرخ مشارکت اقتصادی بانوان گیلان را ۶ درصد بالاتر از میانگین کشوری و معادل ۲۱.۳ درصد اعلام کرده بود.

درهمین رابطه مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری گیلان از توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار با الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی در استان خبر داد.

«زهرا یعقوب ‌نژاد» به تسنیم گفت: درحال حاضر بیش از ۷۳ هزار و ۷۲۳ زن سرپرست خانوار تحت پوشش ۲ نهاد حمایتی بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) در استان گیلان داریم که مسؤولیت اداره اقتصادی و تصمیم‌گیری‌های عمده و حیاتی خانوار را برعهده دارند.

یعقوب‌نژاد با اشاره به لزوم حمایت از این افراد گفت: یکی از اقدامات حمایتی طرح توانمندسازی اقتصادی زنان خانوار، اجرای الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی بوده که طی آن در دوران شیوع کرونا و در راستای رونق کسب و کار زنان سرپرست خانوار درگیلان تسهیلاتی از بانک‌های استان به این افراد اعطا شد. همچنین انعقاد تفاهم‌ نامه با اداره‌ی‌ کل پست و فنی حرفه‌ای استان درجهت توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار، برگزاری نمایشگاه‌های ماهیانه کسب و کار بانوان در دستگاه‌های اجرایی و انعقاد تفاهم‌ نامه‌های متعدد بین معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و بانک‌های عامل از جمله این حمایتها است. از ابتدای سال تاکنون ۶۶۹ فقره وام به زنان سرپرست خانوار در استان پرداخت شده است.

 گفتنی است گیلان دارای ۶۹ صندوق زنان روستایی، ۱۱۰ صندوق تاک و ۲۰ واحد اقامتگاه بومگردی و ۸۴ تشکل مردم‌نهاد در زمینه‌های مختلف است که توسط بانوان اداره می‌شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.