توسعه کشت گلخانه ای صیفی جات در خشکسالی گیلان

0 2,237

در حالی که امسال میزان بارشها نسبت به سال زراعی قبل و میانگین بلند مدت کاهش معنا‌داری داشته و گرمای هوا، تنش آبی و کمبود آب زراعی اراضی شالیزاری گیلان را با تهدید خشکسالی مواجه کرده، همزمان محدودیت منابع آبی و آبیاریهای دوره ای در کاهش تولیدات باغی و صیفی جات نیز اثر گذار بوده است. از اینرو متولیان جهاد کشاورزی گیلان، ترویج و حمایت از کشت محصولات سازگار با کم آبی و دیم را با توجه به محدودیتهای بارشی و کم آبی در دستور کار قرار داده اند.

گیلان یکی از قطبهای تولید صیفی جات و محصولات باغی در کشوراست. طبق آمارهای جهاد کشاورزی، از مجموع ۴۲۷ هزار هکتار اراضی گیلان، بیش از ۳۱۵ هکتار اراضی زراعی و بالغ بر ۲۰ هزارهکتار در حدود ۶ درصد به کشت محصولات سبزی و صیفی جات اختصاص یافته است. در این سطح بیش از ۱۹۵ هزار تن انواع محصولات سبزی صیفی به عمل می آید.

« منوچهر پارسافر» معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان به مرور گفت: جهاد کشاورزی کلیه برنامه های خود را برای کشت دیم در اراضی شیب دار و کشت گلخانه ای درجلگه قرارداده است. اغلب محصولات سبزی و صیفی در گیلان تابستانه و شامل هندوانه، خربزه، خیار، گوجه فرنگی، بادمجان و سایر سبزیجات هستند. لذا توسعه گلخانه ها یکی از سیاست های اصلی جهاد کشاورزی در برابر تغییر شرایط اقلیمی و کم آبی است که علاوه بر افزایش محصول، مدیریت کنترل سایر عوامل تولید مانند آب ، نور و سموم را به تولید کننده می دهد. در حال حاضربسیاری از صیفی جات که  قابلیت تولید در شرایط گلخانه ای دارند را از فضای باز به گلخانه سوق داده ایم.

 وی با اشاره به اینکه کشت در اراضی شیب دار استان نیز می تواند در برابر ۳۰۰ میلی متر بارش سالیانه را تحمل کند به نقش کشت گلخانه ای در افزایش بهره وری منابع تولید اشاره کرد و افزود: افزایش تولید در واحد سطح، تولید بیش از یک محصول در سال، افزایش کیفیت محصول تولیدی، صرفع جویی در مصرف آب، استفاده از اراضی غیر قابل کشت با سیستم هیدرو پونیک است.

وی از ارایه تسیلات از ۴۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان به علاقه مندان کشت گلخانه ای خبر داد و اظهار کرد: این تسهیلات متناسب با نوع کشت و محصول به باغداران پرداخت می شود.

پارسافر به ظرفیتهای صادراتی صیفی جات گیلان و تقاضای کشورهای حاشیه دریا خزر اشاره کرد و گفت: بسترهای دسترسی استان به حمل ونقل دریایی، زمینی و ریلی فرصت مناسبی برای توسعه کشت گلخانه ای و دیم در گیلان فراهم کرده است.

گفتنی است سطح زیر کشت گلخانه های استان گیلان ۸۴ هکتار است که از این میزان حدود ۲۷ هکتار در بخش سبزی و صیفی و بقیه در بخش تولیدات گل های آپارتمانی، زینتی، شاخه بریده و فصلی نشایی است. سالانه ۹۹۵ تن توت فرنگی و ۹۲۰ تن انواع سبزی و صیفی در فضای گلخانه ای در استان گیلان برداشت می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.