جریمه ۶ تا ۸ برابری واحدهای آلاینده رودخانه های رشت

واریز جریمه 13 شرکت تولیدی صنعتی رشت به حساب خزانه دولت

0 194

رئیس اداره حفاظت محیط زیست رشت از واریز جرایم آلایندگی ۱۳ شرکت تولیدی صنعتی رشت به حساب خزانه دولت خبر داد.

«محمدتقی تقی‌زاده» گفت: با پایش‌هایی که بر واحدهای صنعتی رشت انجام شد، تاکنون چندین واحد آلاینده صنعتی براساس قانون حفاظت، احیاء و مدیریت تالاب‌های کشور به دلیل ورود فاضلاب صنعتی آلوده و فاقد استانداردهای زیست محیطی به تالاب بین المللی بندر انزلی جریمه شده‌اند.

وی اضافه کرد: واحدهای آلاینده رودخانه‌ها و تالاب انزلی با فاضلاب صنعتی در صورت تکرار، علاوه بر جبران خسارات به پرداخت جریمه به میزان ۶ تا هشت برابر خسارات وارده محکوم می‌شوند. در حال حاضر صاحبان ۱۳ واحد تولیدی این شهرک نسبت به پرداخت جریمه‌ها اقدام کرده‌اند.

سالهای مدیدی است که نبود سیستم تصفیه فاضلاب صنعتی در شهر صنعتی رشت منجر به ورود فاضلاب و آلاینده های پساب صنعتی برخی از واحدهای تولیدی این شهرک به رودخانه های رشت و در نهایت تالاب انزلی شده است.

از جمله اقداماتی که سال گذشته سازمان محیط زیست گیلان در خصوص احیا تالاب انزلی و اقدامات پیشگیرانه از ورود فاضلاب های صنعتی به رودخانه‌های رشت انجام داد، شکایت از برخی شرکت های تولیدی و صنعتی واقع در شهر صنعتی رشت و صدور حکم کیفری دادگاه علیه این واحدهای متخلف بود.

طی این حکم براساس ماده ۴ قانون حفاظت، احیاء و مدیریت تالاب‌های کشور، اشخاص حقیقی و حقوقی متخلف از احکام این قانون و مقررات مصوب، پس از اقامه دعوا توسط اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مبنی بر آلایندگی و تخلیه فاضلاب صنعتی بدون تصفیه به رودخانه ها و نهایتا تالاب انزلی، علاوه بر توقف فعالیت و جبران خسارات وارده، حسب تشخیص مرجع قضایی به پرداخت جریمه به میزان سه تا پنج برابر خسارات وارده محکوم شدند.

موضوعی که آبان ماه سال گذشته به طور مفصل در پرونده‌ای جامع توسط پایگاه تحلیلی خبری مرور به آن پرداخته شد.

در عین حال تقی زاده در گفت و گو با مرور با تاکید بر اینکه طبق قانون، واحدهای آلاینده صنعتی تا مادامی که فاقد تصفیه خانه فاضلاب هستند باید یک درصد فروش خود را به حساب خزانه دولت و صندوق محیط زیست واریز کنند اظهار کرد: تعدادی از این واحدها بیش از حد استاندارد، آلاینده محیط زیست و رودخانه‌ها هستند که توسط محیط زیست مورد جریمه قرار می‌گیرند.

رییس محیطزیست رشت با اشاره به اینکه برخی از شرکتهای مذکور که سال گذشته از سوی دادگاه محکوم شدند اقداماتی برای احداث پیش تصفیه خانه برای واحدهای تولیدی انجام دادند اضافه کرد: در حال حاضر دو شرکت با اجرای پالایندگی و کاهش آلودگی در واحد صنعتی خود از لیست واحدهای آلاینده شهر صنعتی رشت خارج و البته تعدادی شرکت جدید نیز به این لیست اضافه شدند.

وی گفت: شرکتهای کامپوره، کشتارگاه سفید ماکیان و چمچال که در لیست آلاینده های تالاب انزلی قرار داشتند، ساخت پیش تصفیه خانه را در دستور کار خود قرار دادند.

تقی زاده اظهار امیدواری کرد؛ با احداث تصفیه خانه مرکزی شهر صنعتی رشت و اتصال پیش تصفیه خانه‌های واحدها صنعتی این شهرک به آن، از آلاینده‌های صنعتی این واحدها به میزان قابل توجهی کاسته شود.

وی پیشرفت فیزیکی تصفیه‌خانه شهرک صنعتی رشت را ۱۸ الی ۲۰ درصد اعلام کرد که چندان قابل قبول نیست.

گفتنی است: در حال حاضر حدود ۶۰ خروجی فاضلاب به زرجوب و ۳۵ خروجی فاضلاب به گوهررود سرازیر می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.