حمایت دادستان کل کشور از توقف بایوجمی

0 426

روز گذشته بعد ازاینکه باردیگر دادستان شهرستان بندرانزلی از حمایت دادگستری استان از توقف طرح بایوجمی درواکنش به ادعای رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره توقیف بدون دلیل این طرح در تالاب انزلی حمایت کرد، «حجت الاسلام والمسلمین منتظری » دادستان کل کشور نیز دربازدید میدانی از تالاب انزلی تاکید کرد: قطعا دستگاه قضایی اجازه نخواهد به سلامت مردم آسیب برسد و جلوی آن را خواهد گرفت.

« سیدرحمان سیدزاده » دادستان بندرانزلی گفت: حدود ۶۰۰ صفحه اسناد همراه با مقالات مربوطه درباره این موضوع به سازمان محیط‌ زیست داده شده و مسئولان این سازمان از این موضوع آگاهی دارند.

وی افزود: در جلسه‌ کمیته‌ مدیریت احیای تالاب انزلی از مجری این طرح خواسته شد که مجوز استفاده ازاین ماده از ستاد نانوی کشور را بگیرد. ستاد مذکور طی ۴ بند غیراستاندارد بودن و خطرات این ماده برای محیط‌زیست را اعلام کرد. تاکنون چندین بار خطرات اجرای این طرح به سازمان محیط‌زیست اعلام شده است.

«حجت الاسلام والمسلمین منتظری» دادستان کل کشور با حضور و بازدید میدانی از تالاب بین المللی انزلی درجریان آخرین وضعیت پرونده پروژه بایوجمی (زیست پالایی) قرار گرفته و برحفظ و صیانت از حقوق عامه‌و سرمایه ملی و سلامت شهروندان تاکید کرد.

وی درحاشیه این بازدید در رابطه با علل توقف پروژه بایوجمی توسط دستگاه قضایی گفت: در طرح بایوجمی قرار بوده است که با تزریق موادی مشخص رسوبات کف تالاب را کاهش دهند که اکنون این موضوع از نظر علمی مورد تردید قرار گرفته است. لذا دادستان بندرانزلی ورود کرده و استعلام های  مختلف را از مراکز مختلف علمی گرفته و اکنون ادامه اجرای پروژه را متوقف کرده است.

منتظری افزود: دراین خصوص محیط زیست نسبت به توقف پروژه اعتراضاتی دارد. به لحاظ اهمیت مسئله و چون موضوع برای مردم منطقه و برای آبزیان مطرح است و موضوع سرطان زا بودن پروژه مطرح است دستگاه قضایی  وظیفه دارد برای پیگشیری از حوادثی که با سلامت جامعه سر و کار دارد ورود جدی داشته باشد. لازم بود شخصا به صورت میدانی بخش های از این تالاب را رصد کنیم و انشالله در دستگاه قضایی تصمیم داریم که بر اساس کار علمی و کارشناسی دقیق و کامل کار را پیش ببریم و اگر کوچکترین ضرر  و زیانی  برای مردم و حتی آبزیان وجود داشته باشد قطعا دستگاه قضایی اجازه نخواهد به سلامت مردم آسیب برسد و جلوی آن را خواهد گرفت.

وی گفت: سازمان محیط زیست باید بداند که دستگاه قضایی دراین پروژه قاطعانه خواهد ایستاد و تا زمانی که همه ابعاد مسئله روشن نشود و کارشناسان متخصص  موضوع را تایید نکنند اجازه ادامه پروژه داده نخواهد شد. بنابراین زمانی اجازه ادامه کار داده خواهد شد که همه مراکزعلمی و دانشگاهی این موضوع را تایید کنند و بی خطر بودن آن را رسماً اعلام کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.