خاک فراموشی بر پروژه های ورزشی استان (قسمت آخر)

گزارشی از 64 پروژه نیمه تمام ورزش در گیلان

0 530

طبق آمارها بیش از یک پنجم فضاهای ورزشی گیلان را فضاهای روباز تشکیل می دهند که صرفا با خط کشی و فنس کشی جزو آمار شدند و مقدار کمی تحت عنوان فضای سرپوشیده و سالن ورزشی در استان وجود دارد، از همین رو اگر همتی برای تکمیل ده ها پروژه نیمه تمام ورزشی در گیلان نباشد، نسل آتی مردمان گیلان زمین، مردمانی با فقر حرکتی فراوان خواهند بود.
در روزهای گذشته در خصوص مهمترین پروژه های ورزشی گیلان که مجال اجرا نیافته اند گزارش نوشته و شهرهای مختلف گیلان را مورد بررسی قرار داده ایم. اکنون در قسمت پایانی این گزارش به باقیمانده شهرهای دیگر استان و پروژه های نیمه تمام می پردازیم و با این روند امید می رود که اندک نحولی در حوزه ی ورزش گیلان اتفاق بیافتد.

رودبار و یک انتظار ۱۲ ساله

استخر ورزشی رودبار (۱۳۸۶ – ۸۰ درصد)
این استخر سرپوشیده به مساحت ۱۵۰۰ متر مربع از محل اعتبارات استانی از سال ۱۳۸۶ کلنگ آن زده شده است ولی علیرغم گذشت بیش از دوازده سال از آن اگر چه آمار می گویند حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد ولی هنوز تکمیل نشده است.

استادیوم ۵ هزار نفری رستم آباد (۱۳۸۶ – ۶۵ درصد)
این مجموعه بزرگ ۱۸ هزار متر مربعی نیز به مانند دیگر پروژه رودبار از سال ۱۳۸۶ کار ساخت آن آغاز شده است و باتوجه به گستردگی کار، بعد از دوازده سال تنها ۶۵ درصد پیشرفت داشته است و اگرچه کار چمن مصنوعی و سایر متعلقات این پروژه کلی به اتمام رسیده است ولی نازک کاری و تاسیسات آن باقیمانده است.
چمن مصنوعی شیرکوه (۱۳۹۸ – ۳۰ درصد)
این زمین نیز به مساحت ۱۰۵۶ متر مربع از همین سال ۱۳۹۸ آغاز شده است و حدود سی درصد پیشرفت فیزیکی دارد و از محل اعتبارات ملی می باشد.

رودسر و تعطیلی ساخت سالن ورزشی

سالن ورزشی چینی جان (۱۳۹۳ – تعطیل)
این سالن سرپوشیده به مساحت حدود ۱۴۰۰ متر مربع از محل اعتبارات ملی سال ۱۳۹۳ در روستای چینی جان رودسر کلنگ زده شده است ولی امروز بعد از گذشت بیش از پنج سال در حد قرارداد فونداسیون باقی مانده است و کمتر از ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و باید بگوییم عملا تعطیل است.

سیاهکل در انتظار چمن های سرسبز

چمن مصنوعی استادیوم تختی (۱۳۹۸ – ۴۰ درصد)
مساحت زمین فوتبال تختی سیاهکل حدود ۷۴۰۰ متر مربع است که امسال طی قراردادی با پیمانکار قرار شد به چمن مصنوعی تبدیل شود و تا به امروز جدول گذاری و زیرسازی لایه اول آن انجام شده است و می توان گفت این پروژه ملی تا همین جای کار حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

چمن مصنوعی روستای میکال (۱۳۹۸ – ۲۰ درصد)
این زمین نیز به مساحت ۱۰۵۶ متر مربع از همین سال ۱۳۹۸ آغاز شده است و پس از انجام مرحله جدول گذاری می توان گفت این پروژه ملی حدود بیست درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

شفت و اتمام استادیوم چوبر

تکمیل زمین ورزشی روستای خرطوم (۱۳۹۷ – ۹۵ درصد)
یک پروژه ملی! در شفت، ساخت سرویس بهداشتی و رختکن برای زمین فوتبال روستای خرطوم بود که اکنون بعد از گذشت یک سال این طرح که کمتر از ۳۰ متر مربع مساحت دارد اگرچه مراحل پایانی خود را سپری می کند اما هنوز ساخته نشده است.

تکمیل و بازسازی استادیوم چوبر شفت (۱۳۹۸ – ۹۵ درصد)
استادیوم ورزشی چوبر فاقد سکوی مناسب و فنس و دیوار بود از همین رو امسال از محل اعتبارات استانی مبلغی برای تکمیل این موارد در نظر گرفته شد که خوشبختانه این پروژه یازده هزار متری پیشرفت قابل ملاحظه ای داشت و به زودی به اتمام می رسد.

صومعه سرا، جشنواره پروژه های ناتمام!

زمین ورزشی تنیان (۱۳۹۱ – تعطیل)
از سال ۱۳۹۱ ساخت این زمین ورزشی ۱۰ هزار متر مربعی برای اهالی تنیان آغاز شده است که امروز بعد از گذشت هفت سال در حالیکه ۹۰ درصد کار انجام شده و تنها نازک کاری آن باقیمانده است، این پروژه که از محل اعتبارات استانی بوده، تعطیل شده است.

سالن ورزشی گلسر (۱۳۹۰ – ۸۰ درصد)
این سالن سرپوشیده ورزشی نیز از سال ۱۳۹۰ کلنگ خورده و تا به امروز، سوله و پوشش سقف و دیوارچنینی به اتمام رسیده است در سالن هم جایگاه و موزاییک اجرا شده است و در بخش اداری دیوار چینی و نازک کاری انجام شده است و فقط تاسیسات موتورخانه و کارهای برقی سالن باقی مانده است که اگرچه با سرعتی لاکپشتی ولی در حال انجام است. در واقع تاکنون ۸۰ درصد امورات این سالن ۱۳۳۶ متر مربعی از محل اعتبارات استانی انجام شده است.

سالن ورزشی چمثقال (۱۳۹۰ – ۷۵ درصد)
همزمان با پروژه روستایی گلسر، سالن سرپوشیده چمثقال هم اغاز شده بود که با اندکی سرعت کمتر در حال اجراست، در واقع می توان گفت تاکنون این سالن ۱۳۳۶ متر مربعی، حدود ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و اعتبارات آن از محل اعتبارات استانی است.

سالن ورزشی گوراب زرمیخ (۱۳۹۰ – ۵۸ درصد)
این سالن سرپوشیده از سال ۱۳۹۰ به مساحت ۱۳۳۶ متر از محل اعتبارات استانی کلنگ خورده است و تا به امروز سوله و پوشش سقف و دیوارچینی آن به اتمام رسیده است و تاسیسات و کاشی کاری و نازک کاری آن باقیمانده است، باتوجه به محاسبات آماری می توان گفت تاکنون حدود ۶۰ درصد پروژه اجرا شده است ولی باتوجه به زمان هشت سالی که سپری کرد باید گفت از کندی بی شماری برخوردار بوده است با این حال خبر خوش این است که این پروژه تعطیل نیست و در حال اجراست.

زمین ورزشی طاهر گوراب (۱۳۹۸ – ۹۵ درصد)
این زمین ورزشی به مساحت ۲۸۲ متر همین سال ۹۸ کار ساخت آن از محل اعتبارات استانی آغاز شده است و با اجرای سکو و فنس کشی این زمین ورزشی تقریبا آماده بهره برداری هست.

زمین والیبال جیرسر بهمبر (۱۳۹۸ – ۵۰ درصد)
کار ساخت این زمین ورزشی ۴۰۰ متر مربعی نیز در سال اخیر شروع شد و تاکنون پنجاه درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و با انجام زیرسازی و بتن ریزی کار چندانی برای تکمیل این زمین والیبال باقی نمانده است.

چمن مصنوعی تنیان (۱۳۹۸ – ۲۰ درصد)
این زمین ورزشی روباز به مساحت ۱۰۵۶ متر مربع تیر ماه سال جاری، برای بهره برداری عموم کلنگ خورده است اما برخلاف سایر پروژه های چمن مصنوعی از پیشرفت کمی برخوردار است و تنها جدول گذاری آن انجام شده است. و حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

سالن ورزشی نوخاله (۱۳۹۸ – صفر درصد)
نماینده شهرستان صومعه سرا علاوه بر وزارت ورزش و بنیاد مسکن، وزارت نفت را هم پای کار آورد و تنها پروژه ورزشی وزارت نفتی استان را تیر ماه امسال کلنگ زد ولی از آن تاریخ تا به امروز هیچ کاری برای این سالن ورزشی سرپوشیده ۱۳۳۶ متری انجام نشده است.
زمین ورزشی هندخاله (۱۳۹۸ – صفر درصد)
تیرماه امسال پروژه های زیادی در شهرستان صومعه سرا کلنگ خورده است اما زمین ورزشی روستای هندخاله که حدود ۷۵۰۰ متر مربع مساحت دارد و از محل اعتبارات استانی تامین منابع شده است نیز به مانند سالن ورزشی نوخاله تاکنون مورد توجه قرار نگرفته است و بعد از کلنگ زنی هنوز هیچ کارگری پایش را در این زمین نگذاشته است.

زمین ورزشی روستای کما (۱۳۹۸ – ۹۰ درصد)
اما زمین ورزشی روستای کما برعکس باقی پروژه های تیر ماه صومعه سرا از سرعت خوبی برخوردار است و تاکنون این زمین ۱۷ هزار متر مربعی بیش از نود درصد پیشرفت فیزیکی داشته است اگرچه کارهایی که در آن انجام شده تنها به دور کردن زمین بسنده شده است و زمین مورد نظر نیز تنها به خط کشی نیاز دارد و یک تیر دروازه.

زمین ورزشی روستای سیاه درویشان (۱۳۹۸ – ۳۰ درصد)
دیگر پروژه تیرماه صومعه سرا زمین ورزشی روستای سیاه درویشان است که با مساحت نه هزار متر مربع از محل اعتبارات استانی تامین اعتبار شده است. اما سرعت خوبی در اجرا ندارد و فقط سی درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که شامل قسمتی از بتن ریزی ها و دیوار چینی بوده است.

فومن، شهر استادیوم ها و سالن های نیمه کاره

سالن ورزشی ماکلوان (۱۳۸۵ – تعطیل)
کلنگ این سالن سرپوشیده ۱۲۰۰ متر مربعی که از محل اعتبارات استانی قرار بود ساخته شود، از سال ۱۳۸۵ بر زمین خورده است و تا به امروز علیرغم پیشرفت محسوس یعنی اجرای فونداسیون و اسکلت اداری و سوله و حتی پوشش سقف، اما نیمه تمام باقی مانده است و اهالی ماکلوان سالهاست منتظر تکمیل پنجاه درصد باقیمانده این پروژه نیمه تمام هستن تا رویای ۱۳ ساله آنها به ثمر بنشیند.

سالن ۱۲۰۰ نفره فومن (۱۳۹۱ – تعطیل)
فومن یک سالن ورزشی بزرگ سرپوشیده ۲۴۰۰ متر مربعی نیز دارد که قرار بود از محل اعتبارات ملی ساخته شود اما از سال ۱۳۹۱ که کلنگ آن بر زمین خورده است تاکنون به جز فونداسیون کار دیگری اجرا نشده است و و بیش از ۹۰ درصد کار باقیمانده است اما ظاهرا این پروزه فومن نیز به فراموشی سپرده شده و تعطیل است.

سالن ورزشی رودپیش (۱۳۹۴ – تعطیل)
ظاهرا فومن را باید رکورددار پروژه های تعطیل دانست چراکه این شهر کوچک سومین پروژه تعطیل خود را نیز در روستای رودپیش مشاهده می کند یک سالن ورزشی سرپوشیده ۱۳۳۶ متر مربعی که بنا بود از سال ۱۳۹۴ از محل اعتبارات عمرانی استانی ساخته شود اما بعد از اجرای فونداسیون تعطیل شده است و تنها ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

استادیوم ۵ هزار نفره سنگ بیجار (۱۳۸۶ – ۲۰ درصد)
در میان همه پروژه های تعطیل فومن، پروژه استادیوم سنگ بیجار خوشبختانه تعطیل نیست ولی فرقی با سایر پروژه های تعطیل شده ندارد چراکه از سال ۱۳۸۶ که کلنگ آن بر زمین خورده است تاکنون که ۱۲ سال گذشته تنها ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و معلوم نیست کی قرار است به اتمام برسد.

احداث سالن باستانی فومن (۱۳۹۸ – صفر درصد)
تیر ماه جاری کلنگ سالن باستانی فومن با ۴۰۰ متر زیربنا از محل اعتبارات ملی بر زمین خورده است اما تا به امروز هیچ کاری در این زمین انجام نشده است و ظاهرا تعطیل می باشد.

بازسازی مجموعه ورزشی آزادی (۱۳۹۸ – ۴۰ درصد)
مجموعه ورزشی آزادی شهر فومن با ظرفیت پنج هزار نفر تنها استادیوم بزرگ این شهر است که تیر ماه سال جاری برای اجرای چمن مصنوعی و همچنین تقویت روشنایی ورزشگاه درب آن بسته شد و با سرعت لاک پشتی که دارد امروز حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است این پروژه ملی ۷۷۰۰ متر زیربنا دارد.

لاهیجان، پیشرفت ۵۰ درصدی پروژه ی ملی

تکمیل سالن تختی لاهیجان (۱۳۸۵ – ۸۵ درصد)
از آنجاییکه سالها از ساخت سالن تختی لاهیجان می گذرد، وزارت ورزش تصمیم می گیرد آن را نوسازی و تکمیل کند از همین رو از سال ۱۳۸۵ از محل اعتبارات ملی طرح تکمیل این سالن را پی ریزی می کند که امروز بعد از ۱۳ سال هنوز ادامه دارد و کفپوش هر دو سالن و موتورخانه و برخی امورات دیگر این پروژه ۳ هزار متر مربعی هنوز باقیمانده است. شاید بتوان گفت بعد از ۱۳ سال حدود ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

زمین ورزشی روستای ایشکاه (۱۳۹۸ – ۵۰ درصد)
این زمین روباز ورزشی به مساحت ۵ هزار متر مربع از همین سال ۱۳۹۸ کار ساخت آن آعاز شده است و باتوجه به خاکبرداری انجام شده و مخلوط ریزی، کارشناسان فنی معتقدند ۵۰ درصد کار انجام شده است. گفتنی است این پروژه ملی می باشد.

لنگرود، پیشرفت سالن ورزش های باستانی

سالن ورزشی خالکیاسر (۱۳۹۷ – تعطیل)
کار ساخت این سالن سرپوشیده ۱۲۰۰ متر مربعی، از محل اعتبارات استانی، سال گذشته آغاز شده است و تا کرسی چینی نیز انجام شده است ولی باز هم به دلیل نبود اعتبارات بعد از حدود ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی تعطیل شده است و مردم این روستا محروم از این سالن شده اند.
چمن مصنوعی کومله (۱۳۹۷ – تعطیل)
چمن استادیوم ورزشی کومله لنگرود، از سال گذشته از محل اعتبارات استانی بنا بود مصنوعی گردد که علیرغم زیرسازی بخشی از لایه اول، اما مدتی است تعطیل گردیده و به امان خدا رها شده است. شاید درست تر این باشد که بگوییم بعد از انجام سی درصد پروژه، چمن مصنوعی این زمین ۸۱۰۰ متری تعطیل شد.
سالن ورزشی ملاط (۱۳۹۷ – تعطیل)
این سالن ورزشی ۱۳۳۶ متر مربعی نیز، همزمان با سالن ورزشی روستای خالکیاسر آغاز شده است، و بنا بود از محل اعتبارات استانی ساخته شود که بعد از کلنگ زنی پروژه بطور کامل متوقف شده است تا مردم این روستا نیز همچنان بی بهره از این موهبت شوند.
سالن باستانی لنگرود (۱۳۹۸ – ۱۵ درصد)
این سالن اختصاصی باستانی به مساحت ۴۰۰ متر مربع از محل اعتبارات ملی چند ماهی است کار ساخت آن آغاز شده است و باتوجه به سرعتی که دارد بعید است به سرنوشت سه پروژه دیگر لنگرود دچار گردد و تعطیل شود. این سالن در همین مدت زمان اندک ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و بعد از اجرای فونداسیون، کار ساخت سوله آن در کارخانه در جریان است.

ماسال و پیشرفت ۱۰ درصدی زمین ورزشی

چمن مصنوعی خودبچر (۱۳۹۸ – ۱۰ درصد)
این زمین ورزشی هزار متری که از محل اعتبارات ملی کار ساخت آن همین سال ۹۸ آغاز شده است، تاکنون فقط خاکبرداری آن انجام شده و برای تکمیل نیاز به زمان زیادی دارد، از نگاه آمار هم تاکنون تنها ۱۰ درصد پروژه پیشرفت فیزیکی داشته است.

در صورت افتتاح پروژه هایی که در سه قسمت به آن اشاره کردیم، چیزی حدود ۲۱۷ هزار متر مربع به فضای ورزشی استان گیلان افزوده خواهد شد که یقینا تاثیر شگرفی در میانگین سرانه فضای ورزشی استان خواهد داشت، اما با توجه به سوابق مدیران ورزش استان و همچنین شرایط مالی کشور بعید است این اتفاق حداقل در دهه ی اخیر بیفتد.

در پایان قابل ذکر است در صورت تکمیل ۶۴ پروژه نیمه تمام ورزشی استان گیلان، که ۲۶ پروژه از محل اعتبارات ملی و ۳۳ پروژه استانی و یک پروژه وزارت نفت و چهار پروژه از محل اعتبارات شرکت توسعه و تجهیز است، چیزی حدود ۲۱۷ هزار متر مربع به فضای ورزشی استان گیلان افزوده خواهد شد که یقینا تاثیر شگرفی در میانگین سرانه فضای ورزشی استان خواهد داشت، اما با توجه به سوابق مدیران ورزش استان و همچنین شرایط مالی کشور بعید است این اتفاق حداقل در دهه ی اخیر بیفتد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.