در تبدیل علم و فناوری ضعف داریم

رتبه ۵۳ ایران در شاخص های نوآوری جهان:

0 221

معاون وزیر علوم در رشت، رتبه ایران را در شاخص نوآوری جهان ۵۳ اعلام کرد و گفت: در تبدیل علم و ایده به فناوری و تبدیل فناوری به نوآوری ضعف داریم.

«علی خیرالدین» در دومین کنفرانس ملی انجمن علمی پارک های فناوری و سازمان های نوآوری ایران که در تالار مرکزی رشت برگزار شد، افزود: براساس این شاخص در سال ۲۰۲۲ ، ایران در آسیای مرکزی و جنوبی بعد از هند در جایگاه دوم قرار دارد. سال گذشته در تبه ۶۰ قرار داشتیم.

وی پارک های علم و فناوری و سازمان های نوآوری را فرماندهان اقتصاد دانش بنیان دانست و تصریح کرد: نیازمند بهبود شاخص ها در نهادسازی، فضای سیاسی، ثبات اقتصادی، فضای قانون گذاری و فضای کسب و کارهستیم. در حال حاضر حدود یک درصد از سیاست های حوزه علم، فناوری و نوآوری در اسناد بالادستی معطوف به طرف تقاضا و بازار است. توجه همزمان به سطوح آمادگی فناوری و بازار و برون داد ما در اشتغال و تجارت و بازار ضروری است.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، حدود ۸۰ درصد فناوری های نوین را در بازار ناکام دانست و گفت: باید برای موفقیت در استارت آپ ها باید شناخت کافی از زیست بوم نوآوری داشته باشیم.

خیرالدین، زیست بوم علم، فناوری و نوآوری کشور را پیشران اقتصاد دانش بنیان دانست و گفت: در حال حاضر ۵۱ پارک علم و فناوری و ۲۲ پردیش فناوری و نوآوری و ۲۶۰ مرکز رشد و واحد فناور و ۱۱ هزار و ۴۱۴ واحد فناوری و ۲۰۳۵ شرکت دانش بنیان مستقر در پارک ها و مراکز رشد و پنج پارک دستگاهی و دو پارک خصوصی و ۱۲ پارک دانشگاهی داریم.

لازم به ذکر است؛ دومین کنفرانس ملی انجمن علمی پارک‌های فناوری و سازمان‌های نوآوری ایران با عنوان “توسعه زیست بوم نوآوری، اجزا و فرآیندها” امروز چهارشنبه به میزبانی پارک علم و فناوری گیلان در تالار مرکزی رشت گشایش یافت و تا فردا ادامه دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.