کمبود زمین، مانع توسعه شرکتهای دانش بنیان

رییس پارک علم و فناوری گیلان گفت:

0 335

رییس پارک علم و فناوری گیلان محدودیت فضای استقرار شرکت‌های دانش بنیان را مشکل اساسی توسعه این شرکت ها در گیلان عنوان کرد.

گیلان به دلیل کمبود زمین و شرایط زیست محیطی تا کنون کمتر پذیرای استقرار شرکتهای دانش بنیان بوده است. درحالیکه درسطح کشور ۵۱۲۸ واحد صنعتی دانش بنیان فعالیت دارند اما سهم گیلان با بیش از ۳ هزار واحد صنعتی از شرکتهای دانش بنیان، تاکنون۷۳ شرکت بوده است. عدم آگاهی سرمایه گذاران صنعتی از چگونگی ورود به صنایع دانش بنیان در کنار سختگیری‌ها و فرایند طولانی در اخذ مجوز از وزارت خانه صمت موجب شده سرمایه گذاران این بخش کمتر به دنبال مجوز استقرار صنایع پیشرفته در شهرکهای صنعتی استان باشند.

 در حالیکه امسال از سوی مقام معظم رهبری «سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری شده اما به گفته رییس پارک علم و فناوری گیلان، شرکت های دانش بنیان سرمایه محدود و خرد دارند که توان آنها را برای تهیه فضای کسب و کار محدود کرده است.

 «علی باستی» راه اندازی دهکده دانش بنیان در استان را عامل موثری برای رفع این مشکل دانست و افزود: هم اکنون ۴۶ شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری گیلان مستقرند و بقیه شرکت ها در مکان هایی از جمله شهرکت های صنعتی و مناطق آزاد استان مستقر هستند.

رییس پارک علم و فناوری استان ضمانت بانکی، تصمیمات سلیقه‌ای در قوانین مربوط به شرکت های دانش بنیان را خارج از توان عموم این شرکتها دانست و گفت: این تصمیمات، استان به استان و اداره به اداره متفاوت است و لذا انتظار داریم با توجه به شعار سال ۱۴۰۱ با عنوان تولید، دانش‌بنیان و اشتغال، خط ویژه برای شرکت‌های دانش بنیان ایجاد شود.

باستی در ادامه از اختصاص دو ردیف مجزا برای پارک علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان در استان از سوی دولت خبر داد و گفت: تاکنون ۱۸ میلیارد تومان اعتبار برای محل استقرار شرکت‌های دانش بنیان به نام دهکده دانش بنیان گیلان با هدف آماده سازی زیرساخت های لازم در این دهکده برای حضور و فعالیت شرکت‌ها اختصاص داده شده‌است.

پیش ازاین نیز باستی به مرور گفته بود: گیلان نیازمند شرکتهایی با فناوری بالا برای بهبود عملکرد محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی، اتوماسیون کشاورزی، توسعه گیاهان دارویی، کشت ارگانیک و کشت و فراوری زیتون است که پارک علم و فناوری استان با حمایتهای تسهیلاتی، در اختیار گذاشتن فضای فیزیکی، مشاوره و معافیتهای مالیاتی از علاقه مندان برای ورود به این حوزه حمایت می کند.

لازم به ذکر است در حال حاضر ۷۳ شرکت‌های دانش‌بنیان در گیلان فعال هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.