دلال‌ها چالش اصلی صنعت گردشگری سلامت

0 374

صنعت گردشگری سلامت و هدایت بیماران خارجی به بیمارستانها در اختیار دلالان  قرار دارد.

«شهرود امیر انتخابی» مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان گفت: بیماران خارجی که برای درمان به کشور سفر می‌کنند، توسط دلالان بطور نامنظم و پراکنده به سمت برخی مراکز درمانی هدایت می‌شوند.

وی افزود: در گیلان چند بیمارستان خصوصی در طرح گردشگری سلامت فعالیت دارند در حالیکه بیمارستان‌ها باید مجوز پایگاه گردشگری سلامت (IPD)را دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه متولی این امرمیراث فرهنگی و گردشگری کشور است، گفت: درحال حاضر خدمات گردشگری سلامت  توسط دفاتر خدمات گردشگری انجام می شود و تاکنون دلال ها مانع راه اندازی این پایگاه شده اند. ازسوی دیگر اغلب بیمارستا‌نهایی که مجوز IPD می گیرند، مشمول نظارت های زیاد هستند و در این بین دلال‌ها بیماران را به بیمارستان‌هایی منتقل می کنند که دارای مجوز نیستند. در کل کشور بیش از یکصد بیمارستان دارای مجوز گردشگری سلامت هستند که متاسفانه آنها نیز از موضوع دخالت دلال‌ها گلایه دارند.

در سالهای اخیر گردشگری سلامت یکی از فرصتهای جذب گردشگر و توریسم در استان گیلان مطرح شده است. احداث و فعالیت چند بیمارستان بخش خصوصی با برخورداری از امکانات پیشرفته پزشکی موجب شده این استان به دلیل نزدیکی با کشورهای حاشیه دریای خزر از ظرفیتهای بالقوه ای دراین بخش از صنعت گردشگری برخودار شود.

اما پیشتر به گفته رییس یکی از این بیمارستانها آماده نبودن برخی زیر ساختها از جمله نبود خطوط پروازی به کشورهای همسایه و زیرساخت های نیروی انسانی، امکانات و تجهیزات موجب شده گیلان بعد از تهران و شیراز، در رده های بعدی  گردشگری سلامت کشور قرار بگیرد. گفته می شود گردشگری سلامت ۴ برابر گردشگری عادی برای کشور ارز آوری به همراه دارد. بر طبق امارها ۲۰۰ بیمارستان در کشور مجوز گردشگری سلامت و جذب بیمار خارجی گرفته اند و سالانه، صدها هزار بیمار خارجی برای درمان به ایران می آیند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.