گیلان در رتبه پنجم شاخص توسعه انسانی روستایی کشور

0 443

«یاور پیرعلایی » مدیرکل دفتر امور روستایی استان با اشاره به سه شاخص امید به زندگی، آموزش و معیشت در توسعه انسانی گفت: گیلان در شاخص توسعه انسانی روستایی رتبه پنجم کشور را دارد.

وی افزود: با توجه به تراکم بالای جمعیت در روستاهای گیلان، توسعه روستایی تنها از طریق تامین درآمد روستاییان محقق می شود. خودکفایی روستاییان در سرمایه گذاری و اشتغال به واسطه کسب درآمد مکفی محقق می شود.

پیرعلایی  گفت: جمعیت روستایی گیلان ۹۲۷ هزار نفر معادل ۳۶.۷ درصد جمعیت استان است و درآمد پایین یکی از مهمترین عوامل مهاجرت از روستا به شهر بوده است . در این راستا اشتغالزایی و بهبود فضای کسب و کار در روستاها از طریق کشاورزی، میراث فرهنگی، صنایع خرد مرتبط با مشاغل خانگی و واحدهای بوم گردی را در دستور کار دهیاران قرار دادیم. وی یکی از چالش های توسعه روستایی درگیلان را مالکیت اراضی دانست و افزود: متراژ زمین های کشاورزی گیلان درحال کم شدن است. در این راستا طرح تقسیم، ساماندهی و یکپارچه سازی اراضی استان طی دو سال آینده برای ۶۰ درصد اراضی زراعی و باغی استان اجرا خواهد شد.

براساس آمارهای مدیریت برنامه وبودجه ، گیلان بیش از ۲۵۰۰ روستا دارد که صد درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار آن از برق برخوردارند. همچنین  دو هزار و ۱۵ روستا با ۲۹۸ خانوار تحت پوشش گازهستند و تنها ۹۳ روستا هنوز بدون گاز هستند که تا پایان امسال گازدارمی شوند. روستاهای آبرسانی شده گیلان نیز یک هزار و ۶۷۸ روستا با جمعیت تحت پوشش ۷۶۳ هزار نفری است. دو هزار و ۴۷۹ روستا نیز تلفن ثابت و دو هزار و ۲۶۸ روستا دارای شبکه اینترنت پرسرعت هستند.

گفتنی است پیشتر مدیر کل تعاون وکار و رفاه استان نیز از ابلاغ حدود ۵۲۸ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی روستایی و عشایری به منظور کارآفرینی و اشتغالزایی در سال جاری خبر داده بودکه تاکنون ۳۳۳ میلیارد تومان این اعتبار به روستاییان متقاضی تخصیص یافته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.