ذخیره خونی استان در شرایط شیوع کرونا مناسب نیست

دو شیفته شدن مراکز اهدای خون در ماه رمضان

0 291

هر ساله با آغاز ماه مبارک رمضان، آمار اهدای خون در کشور با کاهش ۲۰ درصدی روبرو می‌شود و این اتفاق ممکن است مشکلاتی را برای بیماران نیازمند به خون و فرآورده‌های خونی ایجاد کند. این درحالیست که طی دوسال اخیر همزمانی ماه رمضان با پاندمی کرونا در کاهش اهدای خون تاثیر زیادی داشته است. این موضوع در گیلان نیز سال گذشته به شدت مشهود بود. سال گذشته انتقال خون گیلان در اهدای خون با کاهش ۱۲ درصدی مواجه شد.

درهمین باره «گیتی ایزدی پور» مدیرگروه پزشکی انتقال خون گیلان با اشاره به اینکه هر سال در دهه دوم و سوم ماه رمضان اهدای خون در استان با استقبال مردم مواجه می‌شود به مرور گفت: اهدا کنندگانی که برای ماه رمضان نذرخون دارند، این کار را به روزهای پایانی ماه موکول نکنند و اهدای خون خود را به کل ماه رمضان تسری بدهند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ذخیره خونی استان در شرایط شیوع کرونا مناسب نیست افزود: ذخیره خونی مناسب بین ۵ تا ۷ روز است ولی فعلا پایین تراز این میزان ذخیره خونی در اختیار داریم. این درحالیست که با توجه به پرتردد و گردشگرپذیر بودن استان و آماربالای مصدومان حوادث رانندگی، جراحی‌ها، بیماران هموفیلی، فاویسم جزو استان‌های اول کشور به لحاظ مصرف فرآورده‌های خونی هستیم.

ایزدی پور تأکید کرد: برای نیاز روزانه استان به ۳۰۰ واحد خون در روز نیازمندیم اما در حال حاضر این میزان بین ۲۵۰ تا ۲۸۰ واحد در روز است و فقط میتوانیم نیاز بیماران بستری درمراکزدرمانی استان را رفع کنیم .

مدیرگروه پزشکی انتقال خون گیلان افزود: مراکز اهدای خون گیلان در دهه اول ماه مبارک رمضان، در ۲ شیفت کاری فعال هستند. اهدا کنندگان صبحها از ساعت ۸ تا ۱۴ و عصرها از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۲۳ می‌توانند اهدای خون داشته باشند.

گفتنی است سالانه به طور میانگین بیش از ٢٠٠ هزار واحد خون و فرآورده‌های خونی در گیلان تولید می‌شود. گیلان بیش از هزار بیمار دیالیزی، هزار و ۱۶۰ بیمار تالاسمی، ۲۷۰ بیمار هموفیلی و حدود ۲۰۰ بیمار فاویسمی دارد که نیازمند مصرف فرآورده‌های خونی هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.