رنج صنایع گیلان از فرسودگی تجهیزات

۵۷۳ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد

1 991

در حالیکه چالش های بانکی مانند نرخ سود و قرارداد بانک‌ها، بیمه و مالیات، صنایع و بنگاههای تولیدی را به ورطه تعطیلی یا کاهش ظرفیت تولید کشانده است، رییس سازمان صمت گیلان از پرداخت  بیش از ۵۷۳ میلیارد تومان برای بازسازی و نوسازی خطوط تولید واحد‌های صنعتی استان خبر داده است.

«فرهاد دلق پوش» رییس سازمان صمت گیلان در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید گیلان گفت: استهلاک و فرسایش ماشین آلات صنعتی و همگام سازی با تکنولوژی روز دنیا با اعطای تسهیلات بر افزایش راندمان بهره وری واحد‌های صنعتی بسیار اثربخش است.

دلق پوش افزود: از ابتدای امسال تاکنون به منظور بازسازی و نوسازی خطوط تولید و ماشین آلات واحد‌های تولیدی و صنعتی استان بیش از ۵۷۳ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

به گفته او این اعتبارات برای جلوگیری از رکود اقتصادی و چالش مالی بخش تولید پرداخت شده است.

لازم به ذکر است به عقیده کارشناسان اقتصادی، ۸۰ درصد مشکلات بنگاه‌های تولیدی در سه حوزه بانک، بیمه و مالیات است که به نظر می‌رسد در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، تاکنون درباره چگونگی پرداخت اقساط تسهیلات بانکی درغیاب نقدینگی و منابع مالی سرمایه در گردش راهکارهایی اندیشیده نشده است. در حالیکه بیش از ۵۰ درصد مشکلات بخش صنعت مربوط به تامین مالی است به گفته «سید مهدی نیازی » معاون طرح و برنامه وزارت صمت، سهم بخش صنعت در تسهیلات بانکی سال ۹۹ فقط ۳۰ درصد کل تسهیلات بانک‌ها بوده است. این درحالیست که براساس قانون برنامه ششم توسعه این رقم باید در پایان برنامه به ۴۰ درصد تسهیلات برسد که اکنون ۱۰ درصد کسر منابع مالی داریم.

معاون طرح و برنامه وزارت صمت گفته بود: این کمبود منابع موجب تعطیلی بنگاه‌ها و کاهش ظرفیت تولید و اشتغال آن‌ها شده است.

1 نظر
  1. حاتم منفرد می گوید

    رفع مشکل صنایع موجود در گیلان حتی ایران
    نرخ سود و بیمه و . . . نیست

    همگام سازی با تکنولوژی روز دنیا ، نیاز به خرید واستفاده
    از تکنولوزی غرب است
    خودمان را گول نزنیم
    ظرفیت موجود در کشور قادر به رفع این مشکل نیست
    اکثر صنایع کشور در بازار آزاد جهانی مقرون به صرفه نیستند
    توافق و رفع تحریمها و ارتباط با کشورهای دارای تکنولوژی مدرن نیاز واقعی بدور از شعارهای رنگ و رو رفته است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.