رودبار محروم از صنایع دانش بنیان زیتون

0 508

درحالی که گیلان و شهر رودبار با ۹ هزار و ۱۵۰ هکتار باغ زیتون یکی از قطب‌های کشت و تولید زیتون در کشور محسوب می‌شود و زیتون گیلان یکی از سه محصول استراتژیک تولید استان است اما این محصول مهم کشاورزی با چالش‌هایی نظیر از دست رفتن بازار کشور و کمبود صنایع فراوری و تولیدات جانبی مواجه است.

با وجود اینکه گیلان به لحاظ  مساحت باغهای زیتون و تولید زیتون، رتبه سوم کشور را دارد اما رودبار گیلان فقط ۲۰ درصد تولید زیتون کشور را از آن خود کرده است. نبود بازار یابی و کمبود صنایع فراوری و تبدیلی، رودبار را از قطب تولید زیتون کشور خارج کرد، بطوریکه درحال از دست دادن سهم خود در بازارهای فروش زیتون در کشور است.

با این حال ۸۵ درصد زیتون تولیدی کشور در بازار زیتون رودبار عرضه می شود.

درهمین رابطه «هوشنگ عباسقلی زاده» فرماندارشهرستان از نوآوری گروه‌های صنعتی و دانش بنیان در زمینه زیتون و فرآورده‌های آن در رودبار خبر داد و گفت: این نوآوری‌های می‌تواند صنعت زیتون در شهرستان را متحول کند.

وی با بیان اینکه دنیا برمدار نوآوری و بهره گیری از فناوری‌های روز حرکت می‌کند، گفت: این گروه صنعتی می‌تواند با ابداعات و نوآوری‌های منحصر به فرد پرچم دار تولید زیتون در کشور باشد.

 عباسقلی زاده درادامه به مرور افزود: درحال حاضر درشهرستان رودبار حدود ۷۰ صنایع تبدیلی و فراوری زیتون وجود دارد و در بحث فراوری روغن زیتون و افزایش کیفیت انواع روغن نیازمند احداث صنایع تبدیلی جدیدهستیم.

 وی اظهار کرد: صنایع فراوری فعال روغن زیتون دررودبار قدیمی هستند و لازم است شرکتهای دانش بنیان دربخش فراورده های جانبی از جمله انواع سالاد زیتون، زیتون پرورده و روغن ورود کنند.

گفتنی است سال گذشته  بیش از ۱۸ هزار تن زیتون از هشت هزار و ۵۶۰ هکتار باغ زیتون باغات رودبار برداشت شد. ۲۲ هزار نفر در شهرستان رودبار به کشت و تولید زیتون مشغول هستند. رودبار دارای ۱۰ کارگاه روغن کشی که این واحدها ظرفیت اسمی تولید سالانه ۲۴ هزار تن روغن دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.