رونمایی از«مجموعه داستان های گیلان»

0 868

«مجموعه داستان های گیلان» به کوشش «پرویز فکر آزاد» عصر پنجشنبه ۲۸ شهریور در خانه فرهنگ گیلان رونمایی می شود.
به گزارش مرور، این کتاب شامل ۲۲ داستان از ۲۲ نویسنده با ۱۰ گویش زبان گیلکی همراه با ترجمه زبان فارسی است. کتاب شامل آثاری از حسین ابراهیم زاده معبود، جواد اصغری، زهرا اکبرزاده، فریده بزرگی، شاپور بوبرد، مهران توحیدی، انسی خسروی، شهرام دفاعی، نغمه دهقانی، فاطمه رهبر، پرستو سام ، الهام سیفی نیا، فرنود صالح، مریم فخرآبادی، پرویز فکر آزاد، وارش فومنی، آزیتا کنعانی، اردشیر لرد، نرگس مقدسیان، عباس نبی زاده، ناصر وحدتی، بهزاد یاحید است.
پرویز فکرآزاد نویسنده و پژوهشگر فرهنگی گیلان درباره معیار انتخاب داستان های این کتاب گفت: دردرجه نخست برجستگی زبانی بود و ایجاد فرصت به برخی نو نویسان گیلک که بعضا حتا در گیلان هم بدنیا نیامده اند و ساکن گیلان هم نیستند. معیار بعدی نزدیک بودن داستان ها به مولفه های داستان امروز ایران و جهان بود که سعی کردیم شکل نقل و قصه گونه ی کمتری داشته باشد و اغلب داستانها، با در نظر گرفتن عناصر داستان امروز انتخاب شده است.
وی افزود: این داستانها از بین بیش از دویست داستان انتخاب شده اند. کار انتخاب، ویرایش، آماده سازی، ضبط صدا دو سال به طول انجامیده است. داستانها علاوه بر گیلکی همگی به فارسی ترجمه شده که خوانندگان فارسی زبان و علاقمندانی که به گیلکی مسلط نیستند بتوانند از کتاب استفاده کنند.
وی افزود: این کتاب اولین رخداد ادبی در زمینه گیلکی است و با استفاده از داستان های ۲۲ نویسنده و ۱۰ گویش مختلف زبانی تهیه شده و می توان با مراجعه به وبسایت گیله قصه، اپلیکیشن گیله قصه را نصب و داستان ها را شنید.
مراسم رونمایی کتاب «مجموعه داستان های گیلان» پنجشنبه ۲۸ شهریور ساعت ۵ تا ۷ و نیم عصر رشت، ساغریسازان روبه روی کوچه بلورچیان بن بست سمیعی خانه فرهنگ گیلان برگزار می شود.

پرویز فکرآزاد، متولد ۲۷ اسفند ۱۳۳۳ در رشت، هنرمند معاصر گیلانی است که در زمینه های گوناگونی به زبان‌های فارسی و گیلکی مانند شعر، داستان، عکس و فیلم کوتاه و … فعالیت دارد. آثار او در نشریاتی چون بازار، نقش قلم، کادح، کتاب کادوس، گیله‌وا، دادگر، فرهیختگان، همشهری، ره آورد گیل، آوای شمال و… به چاپ رسیده است. او چند کتاب در دست تهیه دارد که در حال ویرایش بوده و امید می‌رود که به زودی به چاپ برسد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.