سایه خشکسالی روی شالیزارهای گیلان

دستگاههای اجرایی از خشکسالی بی سابقه در 40 سال اخیر خبر دادند

0 432

خشکسالی و کمبود آب کشاورزی برای اراضی شالیزاری گیلان طی یک هفته اخیر در استان خبر ساز بود. کاهش ذخایر آبی استان و کم بارشی در ماه‌های اخیر، نشانه‌های خود را با خشکسالی در برخی از شالیزارهای استان نشان داده است.

پخش تصاویری از خشکی شالیزار برنج در شهرستان لنگرود و آبیاری برخی از شالیزارهای دیگر مناطق با آب آلوده فاضلاب در نبود آبیاری زراعی، واکنش دستگاه‌های جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای استان را در بر داشت. چنانچه هر کدام ازاین دستگاه‌ها، مشکل کم آبی را متوجه کم کاری دستگاه دیگر دانسته‌اند.

 درهمین رابطه «وحید خرمی» مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان با تأکید به اینکه امسال در سطح کشور کمبود آب داریم و این کمبود در سد سفیدرود خود را نشان داده است گفت: امسال حداقل ۴۰ درصد با کمبود آب در حوضه آبریز سد سفیدرود مواجه هستیم.

خرمی با اشاره به ۲۳۸ هزار هکتار شالیزارهای گیلان گفت: تصاویری که در فضای مجازی عموما می‌شود، بیان مشکل است و چندان درست نیست. تصویری که در لنگرود در رابطه با مشکل زمین‌های یک کشاورز منتشر شده، هم اکنون حل شده است.

وی افزود: چهار روز قطعی و ۸ روز وصلی آب داریم اما این بدان معنا نیست که هر مزرعه‌ای ۸ روز آب می‌گیرد بلکه توزیع آب براساس نوبت بندی است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان عدم تسطیح اراضی کشاورزی و کشت دیرهنگام را دلیل کم ابی و خشکی برخی ازاراضی دانست و اظهار کرد: زمین‌های که غالبا دیر نشاء شده‌اند به مشکل برخورده‌اند و آن دست مزارعی که تقویم زارعی را رعایت کرده‌اند با مشکلات بسیار کمتری رو به رو شده‌اند.

در سوی دیگر ریس سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز در واکنش به آبیاری اراضی با آب فاضلاب با بیان اینکه شالیکاران برای آبیاری از منابع مختلف از جمله آب رودخانه، باران، چشمه و ایستگاه‌های پمپاژ استفاده می‌کنند گفت: مناطقی که رودخانه‌ها آلوده هستند متولی ما نیستیم و محیط زیست و آب منطقه‌ای در این بخش وظیفه دارند که بهتر است آنها پاسخگو باشند.

«صالح محمدی» افزود: متولی آب وزارت نیرو و آب منطقه‌ای است، جهاد کشاورزی در واقع به عنوان مصرف کننده آب است.

وی با بیان اینکه ۱۷۰ ایستگاه پمپاژ آب در گیلان از چاه‌ها و رودخانه‌ها پمپاژ می‌شود، اظهار داشت: آب آلوده‌ای از ایستگاه‌های پمپاژها وارد شالیزارهای استان نمی‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: اگر گزارشی مبنی بر ورود آب‌های آلوده در شالیزارها داده شود حتماً در حوزه جهاد کشاورزی ورود کرده و با دستگاه‌های مرتبط هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهیم.

لازم به ذکر است امروز مدیرعامل شرکت بهره برداری از شبکه‌های آبیاری گیلان، خشکسالی امسال را در ۴۰ سال اخیر بی سابقه دانست و گفت: تشنگی و خشکسالی به صورت نقطه‌ای در برخی از شالیزارهای استان وجود دارد و آب منطقه‌ای در تلاش است آب عادلانه بین شبکه‌های آبیاری توزیع شود.

«مهران محمدحسن زاده» با اشاره به اقدامات انجام شده جهت رفع تشنگی نقطه‌ای برخی از شالیزارهای گیلان، اظهار کرد: هم در داخل و هم در خارج شبکه آبیاری سد سفیدرود برنامه نوبت بندی را اجرایی کردیم.

وی تأکید کرد: نوبت بندی برای کشاورزان سختی‌هایی را به وجود آورده، اما با تعامل سازنده می‌توانیم مشکلات را به حداقل برسانیم.

مدیرعامل شرکت بهره برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی گیلان گفت: در حال حاضر در شرق گیلان رودخانه لنگرود با کاهش شدید سطح آب مواجه شده و لذا کشاورزان مشکلاتی دارند، همچنین برای شالیزارهای غرب گیلان نیز به دلیل کاهش سطح آب تالاب انزلی امکان فعالیت مستمر ایستگاه پمپاژ منطقه غرب وجود ندارد اما لذا طی روزهای آینده با لایروبی دو کیلومتری توسط شناور آب بیشتری به سوپاپ‌های ایستگاه پمپاژ می‌رسد.

گیلان با با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده‌است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.