توسعه و بارگذاری جدید در حوضه سفید رود ممنوع!

مدیر بهره برداری و نگه داری آب منطقه‌ای گیلان خبر داد:

0 269

 آمارهای آب منطقه ای گیلان از کاهش ذخایر منابع آبی سد سفید رود نگران کننده است. در حالیکه ذخیره آب سد سفیدرود به طور معمول در این مقطع زمانی می بایست ۵۰۰ میلیون مترمکعب باشد؛ امسال این میزان به ۱۵۴ میلیون متر مکعب کاهش یافته و در حال حاضر فقط در ۱۵ درصد حجم سد سفید رود، آب ذخیره شده است.

نگرانی از کاهش بیش از ۵۰ درصدی میزان ذخایر آب سد سفید رود درحالیست که مسوولان استان؛ کاهش بارندگی ها را عامل اصلی این مساله عنوان می‌کنند، این درحالیست که به عقیده اساتید آب دانشگاه گیلان، کاهش حق آبه و برداشت های بی رویه در حوضه های بالادست رودخانه سفیدرود، مهمترین عامل کاهش میزان ذخایر آب در این سد بوده است. پیشترنیزمعاونت پژوهشی پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی، ازاحداث بیش از ۷۰ سد در بالادست سد سفیدرود به منظور تامین آب مورد نیاز محصولات کشاورزی توسط استانهای دیگر خبر داده بود.

در این میان آب منطقه ای گیلان چه اقداماتی برای دریافت حق آبه واقعی سفیدرود از استانهای بالادست انجام داده است؟

«مرتضی میرزایی» مدیر بهره برداری و نگه داری از تاسیسات آب و برق آبی شرکت آب منطقه ای گیلان در پاسخ به سوال مروراظهار کرد: طی نشستهای مدیران آب منطقه‌ای استانهای واقع در حوضه سفیدرود بزرگ با مدیریت منابع آب کشور و نیز کمیته های آبیاری و زهکشی مقرر شد؛ وضعیت سدهای بالادست سفیدرود (۱۰ سد) به لحاظ حجمی و ورودی و تهیه بیلان آبی حوضه آبریز سد سفید رود پایش شود و هر گونه اقدامی در خصوص مدیریت یکپارچه منابع آب در کشور بر اساس مصوبات شورای هماهنگی حوضه آبریز سفید رود بزرگ با حضور استانداران و مدیران عامل شرکت های آب منطقه ای اجرایی شود. طی این نشستها هرگونه توسعه و بارگذاری جدید در منابع آب سطحی این حوضه ممنوع شده است.

 وی در خصوص نیاز آبی استان در سال از سد سفید رود و مقدار مورد نیاز آن افزود: میزان نیاز آبی استان به طور میانگین حدود ۳۳۰۰ میلیون متر مکعب در سالیان اخیر برآورد شده که  از این میزان ۲۴۰۰ میلیون متر مکعب از سد سفید رود تأمین می شود.

سد سفیدرود با توجه به کاهش آورد سالیانه در دو سال اخیر و به دنبال آن کاهش حجم مخزن و مواجه با تنش آبی، فقط حدود یک میلیارد از آن را در دو سال اخیر تأمین کرده است.

میرزایی، میزان ذخیره سد سفید رود نسبت به سال گذشته را هم اکنون  ۱۶۱ میلیون متر مکعب اعلام کرد که این میزان در سال گذشته و دوسال گذشته در مدت مشابه به ترتیب به  میزان ۲۷۷ و ۶۹۹ میلیون متر مکعب بوده است. این میزان ذخایر نسبت به سال قبل دارای ۴۱ درصد کاهش و نسبت به دو سال قبل ۷۶ درصد کاهش مواجه شده است.

مدیر بهره برداری و نگه داری آب منطقه ای استان میزان دبی ورودی آب سد سفیدرود را

هم اکنون ۱۲ متر مکعب بر ثانیه اعلام کرد، که این میزان در سال گذشته و دوسال گذشته در مدت مشابه به ترتیب به  میزان ۲۸ و  ۶۱ متر مکعب بر ثانیه بوده است.

وی درپاسخ به این سوال که با برداشت رسوبات از پشت سد چه میزان به حجم ذخیره سازی سد سفید رود اضافه می شود اظهار کرد: در گذشته حجم ذخیره مخزن سد سفیدرود حدود یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون مترمکعب بود اما هم‌اینک این میزان به یک میلیارد و ۵۰ میلیون متر مکعب رسیده و حدود ۷۰۰ میلیون متر مکعب آن از رسوبات پر شده است.

وجود حدود ۷۰۰ میلیون مترمکعب رسوبات در مخزن سد سفیدرود، منبع و پتانسیل بزرگی برای تامین مصالح پروژه های عمرانی استان است. این میزان رسوبات در مخزن سد سفیدرود به اندازه ظرفیت یکصد میلیون کامیون است اما به طور معمول سالانه بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون متر مکعب از رسوبات برداشت می شود.

لازم به ذکر است، عمده آب ورود به مخزن سد سفید رود از دو رودخانه قزل اوزن و شاهرود در خارج از استان تأمین می شود.

پیشتر مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان از ذخیره ۱۵۰ میلیون مترمکعبی آب در سد سفیدرود خبر داده و گفته بود: سال آینده سال سخت آبی برای کشاورزان گیلان است.

«وحید خرمی» با اشاره به کاهش آبگیری سد سفیدرود به نسبت سال گذشته گفت: تاکنون ۱۵۰ میلیون مترمکعب در سد سفیدرود آبگیری شده که این آبگیری در فصل پاییز و زمستان بسیار ناچیز است که از وجود سال زراعی سخت به نسبت سال گذشته دراستان خبر می‌دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.