شوک ناگهانی به بازار برنج داخلی

با تصمیم ناگهانی ممنوعیت واردات برنج خارجی از سوی جهاد کشاورزی؛

0 250

به گفته رئیس انجمن واردکنندگان برنج، وزارت جهاد کشاورزی در تصمیمی ناگهانی واردات برنج خارجی به کشور را ممنوع اعلام کرد.

«اخوان اکبری» با انتقاد و ابراز نگرانی از این گفت: این تصمیم موجب خالی شدن سبد مصرف اقشار کم‌برخوردار از برنج و کوچک شدن سفره آنان خواهد شد.

رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران با بیان اینکه، توقف ناگهانی و از قبل اعلام نشده واردات، بازار را با شوکی بزرگ روبرو می‌کند، تصریح کرد: این اتفاق نه تنها به افزایش قیمت‌ محصولات وارداتی منجر می‌شود که بازار برنج ایرانی را نیز متأثر کرده و افزایش قیمت را به دنبال خواهد داشت.

حال این سوال مطرح می شود آیا این تصمیم به افزایش قیمت‌ برنج خارجی و در پی آن افزایش قیمت ارقام برنج تولید گیلان نیز منجرمی‌شود؟

«قاسم جوادزاده مقتدر» معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی گیلان در پاسخ به مرور به نقل از مدیر کل بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی گفت: از ابتدای امسال تا کنون بالغ بر ۱ میلیون و۳۰۰ هزار تن برنج خارجی وارد کشور شده که با احتساب حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن نیز تولید داخلی، در مجموع چیزی حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن ذخیره برنج داریم که خیلی بیش از نیاز داخلی کشوراست.

جواد زاده با تاکید به اینکه هنوز وزارت خانه دستورالعملی در این خصوص به مراکز استانها صادر نکرده افزود: جهاد کشاورزی درباره ادامه واردات برنج خارجی در حال بررسی کارشناسی است و هنوز تصمیم رسمی برای ممنوعیت اخذ نکرده است.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی گیلان با تاکید به اینکه طبق آمارهای سازمان جهاد کشاورزی گیلان؛امسال از سطح ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری استان، ۷۵۰ هزار تن برنج سفید استحصال شده اظهار کرد: طی این مدت۱۰۰ الی ۱۲۰ هزار تن در انبارهای کارخانجات و ۱۱۸۸ تن برنج خارجی بعنوان ذخیره استراتژیک در استان انبار شده است. از اینرو مشکلی در تامین برنج مورد نیاز بازار گیلان وجود ندارد.

 وی با تاکید به اینکه اعلام غیر رسمی و تایید نشده این قبیل تصمیمات امکان بروز شوک به قیمت بازار را به همراه دارد اضافه کرد: قیمت ارقام برنج محلی طی سه هفته گذشته در بازارهای عمده فروشی و کارخانجات گیلان با کاهش همراه شد و روند ثابتی داشته بطوریکه هم اکنون برنج سفید محلی در بازار عمده فروشی ۸۵ الی ۹۰ هزار تومان و در بازارهای خرده فروشی نیز با ۵ الی ۱۰ درصد افزایش قیمت عرضه می‌شود.

لازم به ذکر است؛ براساس بند ۸ مندرجات ذیل یادداشت فصل دهم قانون مقررات صادرات و واردات، ترخیص برنج در فصل برداشت ممنوع و زمان این ممنوعیت از اول مردادماه هر سال تا پایان آبان‌ماه همان سال تعیین شده است. بر این مبنا هر گونه واردات برنج خارجی به منظور تنظیم قیمت برنج کیفی محلی از ابتدای آذر ماه آزاد می شود.

گیلان تولید کننده ۳۰ درصد نیاز برنج سفید کشور است. امسال بالغ ۷۵۰ هزار تن برنج سفید از شالیزارهای گیلان برداشت شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.