سیاست یک بام و دو هوای برپایی مراسم محرم در گیلان

0 396

دانشگاه علوم پزشکی گیلان روز گذشته اعلام کرد شهرستانهای آستارا، تالش، رشت، لاهیجان، لنگرود و رودسر بیشترین شمارمبتلایان به کرونا را در خود جای داده اند و جزء شهرستان‌های قرمز گیلان در شیوع مجدد کرونا ویروس هستند. متولیان بهداشت و درمان گیلان طی هفته گذشته تاکنون با هشدار نسبت به افزایش شمار مبتلایان  کرونا در گیلان خبر داده اند حدود ۳۰ درصد مبتلایان بستری در بیمارستانهای استان مسافرین هستند و بر لزوم اجتناب از سفرهای غیرضروری تاکید دارند، امروز هم استاندار گیلان گفت: وضعیت استان، قرمز است و سفر به قصد تفریح به استانی با این شرایط ، منطقی نیست.

در همین رابطه «آبتین حیدرزاده» معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به افزایش آمار بیماران مبتلا به کرونا در استان گفت: ۳۶۷ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های گیلان بستری هستند که این رقم نسبت به آمار خرداد ماه، بیش از ۲ برابر افزایش یافته است.

او با بیان اینکه گیلان همچنان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد، افزود: آستارا، تالش، رشت، لاهیجان، لنگرود و رودسر با بیشترین شمار مبتلایان به کرونا جزء شهرستان‌های قرمز استان گیلان هستند.

حیدرزاده با اشاره به اینکه تعداد ترخیص‌های روزانه در گیلان هم کاهش یافته است، گفت: این یعنی مبتلایان به کرونا با وضعیت شدیدتر بستری می‌شوند و روند درمانشان طولانی‌تر شده است.

اما در حالیکه بطور مرتب بر رعایت مصوبه های ستاد مقابله با کرونا در گیلان تاکید می‌شود و از آن نه به عنوان یک الزام ، بلکه به منزله‌ی قانون تاکید می‌شود، سیاست ها و دستورالعمل های یک بام و دو هوای ستاد مقابله با کرونا گیلان در رابطه با برگزاری مراسم محرم در گیلان ادامه دارد. امروز ستاد مقابله با کرونا در گیلان علیرغم  توصیه بر رعایت دستور العمل های بهداشتی، در دستورالعملی جدید ضوابط برگزاری مراسم عزاداری ایام محرم را اعلام کرد. طی این دستورالعمل برگزاری مراسم به صورت عمومی با رعایت اصول « کاهش زمان مراسم ، تجمع حداقلی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده مستمر و همگانی از ماسک» تاکید شده است.

با این حال مسوولان دولتی و در راس آنها استاندار گیلان برپایی مراسم محرم در استان با وضعیت قرمز گیلان را منوط به همان برنامه کلی وزارت بهداشت در سراسر کشور می‌کنند و خبری از منع برخی مراسمات خاص و ویژه این ایام نیست. همچنین مشخص نیست چگونه با حجم عظیم جمعیت عزاداران حسینی می‌توان پروتکل های بهداشتی را رعایت کرد. این در حالی است که در چند روز اخیر برخی از مقامات استانی نیز سکوت و یا با بیانات کلی خواهان برپایی اینگونه مراسم بوده اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.