شروع سال تحصیلی با چاشنی بلاتکلیفی خانواده‌ها

0 368

«اگر خانواده ای نخواهد فرزند خود را به مدرسه بفرستد اجباری در کار نیست. ما که نمی خواهیم دستبند بزنیم و دانش آموز را به زور به مدارس بیاوریم.» این سخنان حسن روحانی ،رییس جمهور ایران در مراسم مجازی و نمادین آغاز سال تحصیلی جدید بود که خود برخلاف سالهای گذشته ازطریق ویدیو کنفرانس و مجازی آغاز سال تحصیلی را اعلام کرد.

امروز سال تحصیلی ۹۹ در گیلان همزمان با سایر مناطق کشور آغاز شد. این درحالیست  که بنا به مشاهدات میدانی از سطح مدارس شهر و فضای مجازی، بسیاری از خانواده های گیلانی از فرستادن دانش آموزان خود به مدارس خودداری کردند و روز اول سال تحصیلی بی فروغ تر از همیشه  در گیلان شروع شد.

عدم استقبال خانواده های گیلانی از فرستادن دانش آموزان به مدارس و تناقضات بخشنامه ای و بلاتکلیفی آموزش و پرورش استان در ارایه‌ی آموزشها به صورت حضوری یا آنلاین ، انتقادات زیادی را در روزهای گذشته در فضای مجازی استان به دنبال داشته و بسیاری از شهروندان اعلام کرده اند حاضر به فرستادن بچه های خود به مدارس نیستند.

امروز«محمد رحمتی» مدیرکل آموزش و پرورش گیلان در آیین بازگشایی مدارس به خانواده ها خاطر نشان کرده: درمدارسی که تراکم دانش آموزان کم باشد، کلاس‌ها به شکل حضوری برگزار خواهد شد. همچنین در مدارسی که دارای جمعیت دانش آموزی بالا هستند نیز حضور در کلاسها به صورت زوج و فرد خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه آموزش برای دانش آموزان در کلاس‌های پر تراکم با کاهش ساعات تدریس، به دو نحوه حضوری و غیر حضوری انجام می‌شود، ادامه داد: مدیران مدارس برنامه ریزهای مورد را نظر را انجام داده‌اند و جای هیچ نگرانی برای دانش آموزان و خانواده‌هایشان نیست.

درحالیکه آموزش و پرورش به والدین اطمینان خاطر داده که تمام دستور العمل های بهداشتی در سطح مدارس از سوی مدیران و مسئولان رعایت خواهد شد و حفظ سلامت دانش آموزان در اولویت قرار دارد، اما چگونگی اجرای پروتکل های بهداشتی درمدارس و نبود نظارت دانشگاه علوم پزشکی گیلان بر اجرای آنها، ابهامات زیادی را به وجود آورده است.

حیدرزاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در روزهای گذشته به مرور اعلام کرده بود که این دانشگاه نظارتی بر روند چگونگی اجرای پروتکل های بهداشتی در مدارس ندارد و اداره‌ی آموزش و پرورش استان مجری این کار خواهد بود؟ اکنون سوالی که برای بسیاری از خانواده ها مطرح شده اینست که آیا همه مدارس به مواد ضد عفونی کننده و تب سنج مجهز هستند؟ آیا مدیریت مدارس قادر به حفظ  فاصله گذاری و تاکید به رعایت استفاده از ماسک و شلید بین دانش آموزان هستند یا خیر؟

همزمان با ابهام درچگونگی رعایت دستور العملهای بهداشتی در مدارس گیلان، «انوش برزیگر» رئیس سازمان نظام پزشکی گیلان در نامه ای خطاب به استاندار و مدیر کل آموزش و پرورش استان هشدار داد:« مسئولیت ابتلاء و فوت حتی یک دانش آموز یا آموزگار در مدارس به عهده‌ی آمران آن می باشد.»

در بخش هایی از این نامه آمده است: عدم امکان خود مراقبتی توسط دانش آموزان مقاطع مختلف مخصوصاً ابتدایی به عنوان مثال عدم تحمل چند ساعت ماسک، استفاده از سرویس های بهداشتی مشترک، سرویس مشترک ایاب و ذهاب و نیز عدم رعایت فاصله فیزیکی لازم توسط کودکان موجب افزایش احتمال ابتلاء این عزیزان به کرونا خواهد شد. همزمانی گشایش مدارس با فصل پاییز و زمستان که به اذعان کارشناسان بهداشتی احتمال وخیم‌تر شدن بحران کرونا در آن وجود دارد.

گفتنی است درگیلان ۳۶۸ هزار و ۸۲۱ دانش آموز سال تحصیلی جدید را شروع می‌کنند. برای این تعداد دانش آموزان سه هزار و ۸۵۷ مدرسه با ۱۸ هزار و ۶۵۵ کلاس درس پیش بینی شده است.

براساس آمارهای دانشگاه علوم پزشکی، ۱۶ شهرستان گیلان از یک ماه گذشته تا کنون در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.