صفهای طویل ترانزیت در پایانه مرزی آستارا

تیزهوش تابان : نگاه توسعه استان تجارت دریامحور باشد

0 735

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه از طولانی بودن صف کامیون های ترانزیتی در مرز آستارا خبرداد و گفت: تنها پل ارتباطی درمرز آستارا و آذربایجان جوابگوی تردد ۳۰۰ کامیون ترانزیت در شبانه روز نیست. وی خواستار نگاه توسعه ای استان به تجارت دریا محور با کشورهای حاشیه دریای خزر شد.

«هادی تیزهوش تابان» رییس اتاق بازرگانی استان با تاکید به اینکه سیستم موجود در پایانه‌ی زمینی مرزآستارا توان محدودی دارد به مرور گفت: با توجه به فرا رسیدن سال نوی میلادی و ژانویه، صادرات میوه و محصولات کشاورزی به کشورهای خارجی و بازارهای هدف ایرانی افزایش می‌یابد، لذا طی این ایام با افزایش و تراکم کامیون‌های ترانزیتی و صادرات بار در مرزهای کشور از جمله مرز آستارا که یکی از مرزهای مهم کشور برای کشورهای حاشیه دریای کاسپین به شمار می‌رود مواجه می شویم.

وی با اشاره به تفاهم وهمکاری با طرف آذری درراستای حل مشکلات پایانه‌ی مرزی آستارا، خواستار افزایش صادرات کالا از طریق محورهای دریایی و استفاده از کشتیهای کانتینردار با کشورهای حاشیه دریای خزر شد و تاکید کرد: ادامه‌ی ایجاد صف طویل در مرز آستارا بر روند تجارت ایران تأثیرگذار خواهد بود.

تیزهوش با اشاره به اینکه بیشترین اقلام صادراتی از مرز آستارا مرکبات و صیفی جات است تاکید کرد: علت دیگر تراکم حضور کامیونها درمرز آستارا، بازرسی و رصد پروتکلهای بهداشتی توسط رانندگان و رعایت موارد بهداشتی در اقلام صادراتی است که طبق ضوابط گمرکی انجام می شود و این کار مقداری زمان براست.

گفتنی است پیشتر« ابوالقاسم یوسفی نژاد» ناظر گمرکات استان با اعلام اینکه بیش از ۸۰ درصد صادرات استان گیلان از مرزهای سه گانه شهرستان مرزی بندر آستارا انجام می‌شود خواستار توسعه‌ی زیر ساختهای گمرک آستارا در محورهای دریایی و ریلی شده و گفته بود: راه آهن جمهوری اسلامی ایران، هیچگونه تعهدی در تکمیل پروژه‌ی بارانداز و راه آهن آستارا ندارد.

در همین رابطه «عباس صابر» فرماندار آستارا نیز با تأکید بر تسهیل امور صادرات و تکمیل زیرساخت‌های اقتصادی در آستارا، گفت: علی رغم اهمیت گمرک آستارا، زیر ساخت‌ها در آن مهیا نیست و توسعه و پیشرفت گمرک آستارا بخصوص در بخش ریلی از مطالبات تجار و بازرگانان است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.