ضعف عملکرد تعاونیهای روستایی در گیلان

0 538

عملکرد نامناسب سازمان تعاون روستایی در سالهای اخیر، اعتراض فعالان بخش کشاورزی را به دنبال داشته است. تا جایی که ضعف این سازمان درحمایت از کشاورزان و بهبود نیافتن شرایط کشاورزی کشور منجر به استعفای وزیر جهاد کشاورزی شد. افزایش قیمت محصولات کشاورزی و دامی در فصل برداشت، عدم خریدهای حمایتی از محصولات و نبود بازاریابی مناسب و تامین نشدن به موقع برخی از نهاده های دامی و کود، این سازمان را در ضعیف‌ ترین جایگاه و وضعیت اجتماعی و اقتصادی خود در سال‌های اخیر قرار داده است .

در همین رابطه امروز «رامین گیلانشاهی» مدیر تعاون روستایی گیلان نیز از زیان دهی این تشکیلات خبرداد و گفت: شبکه‌ی اتحادیه‌ها و تعاونی‌های روستایی گیلان در بسیاری از موارد به‌ واسطه‌ی سوء مدیریت‌ها، سلطه‌جویی و سوءاستفاده‌ی تعداد محدودی از افراد، غالباً غیرفعال و زیان ده بوده‌اند.

وی با اشاره به ضعف عملکرد شبکه‌ی اتحادیه‌های تعاونی روستایی افزود: با اصلاح ساختارها دربخش‌های مختلف علاوه بر تأمین نهاده‌ها و خرید تضمینی محصولات تولید شده اقداماتی را در دست اقدام داریم که می‌تواند صادرات محصولات کشاورزی استان را توسعه دهد.

گیلانشاهی با بیان اینکه در جهت تحقق جهش تولید تعاون روستایی با انجام حسابرسی دقیق تشکل‌ها، نقاط ضعف و قوت شناسایی شده است، افزود: در این راستا تعداد ۱۲۰ شرکت تعاونی غیرفعال که فقط موجب زیان شبکه بودند، منحل شدند و برای ایجاد زنجیره ارزش‌افزوده در محصولات استراتژیک استان نظیر چای، برنج، شیر و سایر برنامه‌ریزی مدونی انجام‌شده است.

مدیر تعاون روستایی استان گیلان از راه‌اندازی مراکز عرضه‌ی مستقیم محصولات کشاورزی استان در یک ماه آینده، اخذ مجوز ایجاد و راه‌اندازی پایانه صادرات استان محصولات کشاورزی، توسعه اتحادیه تعاون روستایی، تجهیز و بهینه‌سازی کشتارگاه طیور اتحادیه مرغداران و ایجاد زنجیره ارزش‌افزوده مرغ خبرداد.

وی ایجاد شبکه ‌ی صادرات مستقیم و توزیع مویرگی محصولات کشاورزی در کشور روسیه توسط اتحادیه تعاون روستایی استان با همکاری اتاق بازرگانی ایران روسیه را از دیگر برنامه‌های تعاون روستایی گیلان عنوان کرد و افزود: تأمین ماشین‌آلات کشاورزی کاشت، داشت و برداشت برنج توسط اتحادیه استان و همچنین واردات، تولید و عرضه کودهای شیمیایی موردنیاز کشاورزان با مشارکت کارخانجات بومی استان از برنامه‌هایی در دست اقدام این تعاونی است.

گفتنی است پیش از مدیر تعاون روستایی از ایجاد و فعال شدن  ۱۶ مرکزعرضه‌ی محصولات کشاورزی در شش ماهه اول  امسال در گیلان خبرداده بود و گفت: این مراکز با هماهنگی شبکه و اتحادیه‌ی تعاونی های روستایی استان درهر شهرستان ایجاد می شوند

گیلان دارای ۳۱۴هزار هکتار اراضی کشاورزی است و ۳۱۷هزار نفر از مردم استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند. برنج، چای، زیتون ،پیله ابریشم، بادام زمینی، زیتون ، فندق و مرکبات عمده ترین محصولات کشاورزی گیلان هستند. از ابتدای سال نیز تاکنون، ۱۵۷ تن محصولات کشاورزی به صورت توافقی از استانهای دیگر کشور برای توزیع در گیلان خریداری شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.