لغو ممنوعیت واردات برنج و انتظار برای کاهش قیمت برنج داخلی

کشاورزان نگران؛ شهروندان معترض

0 465

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان ازبرداشت برنج دراوایل مرداد در شالیزارهای گیلان خبر داد و گفت: خوشه‌زنی ساقه‌های طلایی برنج در شالیزارهای شهرستانهای گیلان دیده شده و با توجه به گرمای مناسب هوا به زودی خوشه‌زنی شالیزارها به درصد قابل توجهی می رسد و پیش بینی می‌شود برداشت برنج از اوایل مرداد در شالیزارهای گیلان آغاز شود.

“علی درجانی” گفت: گیلان ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد و پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۱۸۰هزار هکتار از شالیزارهای گیلان ماشینی برداشت شود.
وی با اشاره به کیفیت برتربرنج گیلان دردنیا ، ارقام تولید شده برنج شالیزراهای استان را رقم‌های بومی هاشمی، صدری، علی کاظمی، طارم، دم سیاه و حسن سرائی بیان کرد.
درجانی گفت: شالیکاران گیلانی سالانه با برداشت یک میلیون و ۱۰۰هزار تن شلتوک، ۷۵۰هزار تن برنج سفید تولید می کنند که ۴۰درصد برنج کشوراست.

**

به جلو کشیده شدن تقویم زراعی برداشت برنج دراستان درحالی بیان شده که امسال بعد از چند دوره متوالی ممنوعیت واردات برنج خارجی همزمان با برداشت برنج داخلی برداشته است.
در سالهای گذشته براساس مصوبه ستاد تنظیم بازارکشور و درجهت حمایت از کشاورزان برنجکار، واردات برنج از سوی وزارت جهاد کشاورزی به منظور حمایت از تولید و برنجکاران داخلی به مدت دو تا ۳ ماه ممنوع می‌شد و فرصتی برای عرضه برنج داخلی با قیمت مناسب و متعادل به بازارها فراهم می‌شد.
گفتنی است، سال گذشته قیمت هر کیلو برنج هاشمی و دم سیاه ۱۱تا ۱۴ هزار تومان بود که بسیاری از کشاورزان از قیمت پایین این محصول با توجه به هزینه کاشت و برداشت گله‌مند بودند. اما امسال قیمت هرکیلو برنج هاشمی و نمونه های مشابه محلی تا ۲۶ هزار تومان رسید و این مساله موجب اعتراض شهروندان شده است. حال باید دید واردات برنج خارجی همزمان با فصل برداشت برنج می‌تواند قیمت افسارگسیخته اینروزهای برنج محلی در بازارها را متعادل کند یا خیر؟ از سویی برای متضرر نشدن کشاورزان چه راهکاری اندیشیده شده است؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.