مردم کرونا را حس کردند، ولی نابودی جمعیت گیلان را نه

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان:

1 168

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، نرخ جمعیت سالمند گیلان را ۱۰درصد بالاتر از میانگین کشوری اعلام کرد.

 «اسماعیل نور صالحی» در کارگروه رسانه‌ای حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با بیان اینکه در حال حاضر ۱۵ درصد جمعیت گیلان را سالمندان تشکیل می دهند گفت: آمار جمعیت سالمندان استان (۱۰.۴۳ درصد) از میانگین کشوری بیشتر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان با تأکید به اینکه گیلان ۱۰ سال فرصت دارد تا رشد جمعیت خود را افزایش دهد در غیر این صورت، شاید شاهد نابودی قوم گیلک باشیم و مجبور خواهیم بود که از استان‌ها و کشورهای دیگر مهاجرپذیر باشیم. متاسفانه مساله جمعیت بسیار خطرناک‌تر از کرونا است و مردم کرونا را حس کردند ولی نابودی جمعیت را هنوز حس نکرده اند.

وی تعداد جمعیت سالمند استان را ۳۹۲ هزار نفر (۶۵ سال به بالا ) اعلام کرد و افزود: تک فرزندی دلیل اصلی پیری جمعیت در گیلان است.

نورصالحی همچنین افزایش سن مادران در استان را نگران کننده دانست و افزود: میانگین سن مادران گیلانی برای اولین فرزند در سال ۹۰، ۲۷ سال و در سال ۱۴۰۰، ۲۹ سال گزارش شده است.

وی با بیان اینکه متأسفانه در سال‌های اخیر روند باروری در کشور شیب نزولی داشته اظهار کرد: پیش بینی می‌شود در سال ۱۴۲۰ در یک دوره ٢٠ ساله جمعیت سالمندان کشور حدود ٢ برابر شود.

لازم به ذکر است: بر اساس آمارهای رسمی، گیلان پیرترین و سالمندترین استان کشور است که از لحاظ قدرت باروری و فرزند آوری در رده‌های پایین کشور قرار گرفته است. شاخص باروری گیلان در سال ۱۴۰۰ ،۱/۱درصد است که بر اساس برنامه ریزی های جمعیتی باید تا سال ۱۴۰۵ قدرت باروری گیلان به ۲.۵ (دو و نیم) درصد رسد.

1 نظر
  1. وحید می گوید

    وقتی دین کمرنگ می‌شود، ازدواج- کاهش می‌یابد و تعداد فرزندان هم کم می‌شوند. این فقط مخصوص اسلام نیست. در ادیان دیگر هم همینطور است.
    فقط ۲ قشر هستند که جمعیتشان یکسره زیاد می‌شود هرچند فقیر باشند : یکی دین‌گرایان و یکی قبیله‌گرایان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.