گیلان در وضعیت بحرانی جمعیت قرار گرفت

پیش بینی شناسنامه جمعیتی برای گیلان

0 293

وزیر کشور امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، وضعیت جمعیتی در استانهای شمالی کشور را بحرانی اعلام کرد.

«احمد وحیدی» گفت: در استان های شمالی و سمنان وضعیت جمعیتی وخیم است به همین دلیل برای این استانها یک شناسنامه جمعیتی پیش بینی شده که طی آن پیامدها و چالش های این استانها احصا می شود.

وزیر کشور با بیان اینکه دستور العمل‌های حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ابلاغ شده، از طراحی و تدوین برنامه تحول راهبردی جمعیت و فرزند آوری با عنوان مسیر نجات خبر داد و افزود: مسئله جوانی جمعیت یک مسئله صرفا حکومتی نیست و مردم در آن نقش دارند. بنابراین قرارگاه مردمی جمعیت نیز در کنار اقدامات حاکمیتی با حضور نمایندگانی از فعالان مردمی فعال شده و ۳ نفر از نمایندگان این فعالان مردمی در جلسات قرارگاه‌ها حضور پیدا می‌کنند.

در همین رابطه امروز سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان با ابراز نگرانی از سیر صعودی جمعیت سالمندی و همچنین کاهش زادآوری در گیلان خواستار اقدامات فرهنگی و رسانه‌ای دراین باره شد.

«حیدرعلی بالو» با تاکید به اینکه باید زنگ خطر سالمندی و چاله جمعیتی با شدت بیشتری به صدا درآید با اشاره به تراکم بالای جمعیت سالمند در گیلان، اظهار کرد: گیلان، قطب سالمندی در کشور است و باید برنامه‌های ملی و اثربخش در رابطه با خروج از این وضعیت، در دستور کار قرار بگیرد.

وی بر ضرورت جدی گرفتن کار رسانه‌ای و تبلیغاتی در راستای جوانی جمعیت و حمایت از خانواده تأکید کرد.

 لازم به ذکر است؛ طبق آمارهای رسمی، گیلان با ۳ درصد نرخ سالمندی در صدر سالمندترین استان کشور قرار گرفته است. آمارهای دانشگاه علوم پزشکی گیلان از حضور۱۵.۹ درصد جمعیت سالمند گیلانی (۱۰.۴۳ درصد) بالاتر از میانگین کشوری خبر داده است.

بر طبق همین آمارها، از میان دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت گیلان بیش از ۴۰۰ هزار نفر از جمعیت گروه سنی بالای ۶۰ سال در زمره سالمندان قرار دارند.

آمار بالای جمعیت سالمندی گیلان، جایگاه این استان را در یک دهه اخیر به طور متوالی در رتبه نخست پیری جمعیت یا جمعیت سالمند کشور ثابت نگاه داشته. این در حالیست که طبق گزارش اداره کل ثبت احوال گیلان، این استان با نرخ رشد ۰/۴ (چهاردهم درصد) کمترین نرخ زاد و ولد در کشور را به خود اختصاص داده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.