مسدودیت ۸ فاضلاب ورودی به رودخانه های رشت

0 458

«اسماعیل حاجی پور» رئیس شورای اسلامی رشت از مسدود شدن راه ورود هشت فاضلاب به رودخانه های رشت خبر داد.

حاجی پور در نشست با نمایندگان مجلس گیلان با اشاره به اینکه  اقداماتی برای رفع آلودگی رودخانه های زرجوب و گوهررود آغاز شده است گفت: این دو رودخانه به لحاظ میزان آلودگی به عنوان معضل زیست محیطی و نگرانی اجتماعی در استان شناخته می شوند و نیازمند نگاه ویژه دستگاه های متولی و مشارکت مردمی برای ساماندهی هستند.

وی تاکید کرد: آلودگی رودخانه های زرجوب و گوهر رود رشت اکنون یک بحران ملی است چراکه آلودگی این رودخانه ها مستقیم به تالاب انزلی و در نهایت به دریای خزر سرازیر می شود.

رییس شورای شهر رشت مسدود شدن هشت ورودی فاضلاب به این رودخانه ها و به اتمام رسیدن تصفیه خانه مسکن مهر با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی را ازجمله اقدامات انجام شده عنوان کرد وافزود: برای احیاء، آزاد سازی و رفع منابع آلودگی این رودخانه ها، افزون بر هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

آلایندگی دو رودخانه زرجوب و گوهررود سالهای زیادی است که توسعه پایدار رشت و سلامت و بهداشت شهروندان و گردشگران را تحت‌الشعاع خود قرار داده است. ورود فاضلاب‌های خانگی، ورود فاضلاب‌های صنعتی شهر صنعتی رشت، ورود شیرابه‌های محل دفن زباله سراوان، ورود فاضلاب‌های بیمارستانی و سموم کشاورزی درسالهای گذشته این دو رودخانه رشت را به معضلی زیست محیطی  درمدیریت شهری رشت تبدیل کرده است .

در حالی رییس شورای شهر رشت از شروع اقدامات ساماندهی دو رودخانه رشت خبر می دهد که «سید محسن حسینی» مدیرعامل آبفای گیلان نیز در روزهای گذشته از ورود ۱۱۰۰ لیتر درثانیه پساب فاضلاب خانگی به رودخانه های رشت خبرداده و گفته بود: در راستای جلوگیری از ورود فاضلاب به رودخانه ها و هدایت آن به تصفیه خانه فاضلاب ۱۰ پروژه برای احیاء رودخانه ها تعریف شده که ۶ پروژه اجرا و ۴ پروژه نیز باقیمانده است .

حسینی مجموع اعتبارات تخصیصی برای جلوگیری از ورود فاضلاب به رودخانه ها و هدایت آن به تصفیه خانه فاضلاب را ۳۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: برای جمع آوری فاضلاب رشت ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است که با توجه به تزریق اندک اعتبارات، پاکسازی رودخانه ها از بستر فاضلاب بصورت فازبندی در حال اجراست.

از سوی دیگر «ناصر حاج محمدی» شهردار جدید رشت نیز احداث تصفیه خانه‌های محلی در مقیاس کوچک را راهکاری برای جلوگیری از ورود فاضلاب به رودخانه‌های رشت عنوان کرد و افزود: این طرح در اولویت برنامه های شهرداری رشت قرار دارد.

گفتنی است در راستای ساماندهی و رفع آلایندگی دو رودخانه زرجوب و گوهر رود رشت از سوی دولت اول تدبیر و امید و همزمان با دور چهارم شورای شهر رشت مبلغ ۵۰ میلیارد تومان اعتباراز سوی سازمان برنامه ومدیریت کشور به رشت اختصاص داده شد که به دلیل بی ثباتی مدیریت شهری وعدم همکاری دستگهای اجرایی استان ازجمله آب منطقه ای، این اعتبار در اموری غیرمرتبط با رودخانه های رشت هزینه شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.