نخستین دستگاه زباله سوز مقیاس کوچک

در بندرکیاشهر راه‌اندازی شد:

0 461

در حالی که قریب به یک دهه از انعقاد قرارداد احداث نیروگاه زباله سوز سراوان رشت همزمان با تهران و نوشهر گذشته و حتی بخشی از تجهیزات دستگاه زباله سوز چند سالیست به کشور وارد و در انبارها نگه داری می‌شود، اما تجهیزات این نیروگاه بنا به گفته اعضای شورای شهر رشت تا کنون کمتر از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. این درحالیست که نیروگاه های زباله سوزه در دو شهر دیگر سالهاست راه اندازی شده اند.

احداث زباله سوز سراوان رشت در زمره پروژه هایی است که بعد از گذشت سالها از شروع اجراهمچنان بدون نتیجه باقی مانده و به غیر از تحمیل هزینه های بیهوده، نتیجه ای عاید مردم رشت نشده است.

درعین حال امروز اهالی روستای سالکده بندر کیاشهر شاهد نصب دستگاه زباله سوز مقیاس کوچک در این شهر ساحلی شدند.

«رحیم رضوانی» بخشداربندرکیاشهر با اعلام این خبر به ایرنا گفت: نخستین دستگاه زباله سوز مقیاس کوچک در روستای سالکده شهرستان آستانه‌اشرفیه نصب شد.

وی با اشاره به اینکه این دستگاه زباله سوز توسط خیرین منطقه خریداری و نصب شده افزود: نصب این زباله سوز حدود ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال هزینه داشت.

وی با اشاره به اینکه، دستگاه روزانه ظرفیت سوزاندن حدود ۳۰۰ کیلوگرم زباله بهداشتی را دارد، اضافه کرد: روستای سالکده بندرکیاشهر با داشتن ۴۸۰ خانوار جمعیت، از جمله روستاهای این بخش است که طرح تفکیک زباله در حدود ۹۰ درصد در آن اجرا می‌شود. همچنین بطورمتوسط در هرهفته حدود ۵ تن زباله در روستاهای این بخش تولید می‌شود.

بخشدار بندرکیاشهر در ادامه با تأکید بر اهمیت اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا در روستاهای منطقه خاطر نشان کرد: در حال حاضر اجرای این طرح با هدف کاهش تولید زباله و ساماندهی پسماندهای روستایی در ۱۴ روستای این بخش با انجام فعالیت‌های آموزشی و عقد قرارداد با مشاورین در حال انجام است.

به گفته رضوانی اجرای این طرح به کلیه دهیاران مناطق روستایی این منطقه ابلاغ شده و در ۱۴ روستای این بخش نیز مقدمات اجرای آن فراهم شده است.

لازم به ذکر است: نبود عزم و جدیت در مدیریت شهری برای جذب اعتبارات اختصاص یافته از سوی سازمان همیاریهای کشور برای احداث نیروگاه زباله سوز در دو بخش تجهیزات و ساختمانی و عدم ثبات در مدیران شهری گذشته مانع از پیشرفت فیزیکی این پروژه شد. بطوریکه پیش ازاین به گفته مدیرعامل شرکت TTS و مجری احداث نیروگاه زباله سوز رشت به مرور، کمبود اعتبارات وعدم به موقع تخصیص منابع مالی موجب توقف احداث نیروگاه تا سال ۹۸ شد.

گفتنی است روزانه بیش از ۲ هزار تن زباله در گیلان تولید و جمع آوری و به سایت‌های دفن زباله استان انتقال می‌یابد. از این میزان فقط ۸۰۰ تن در سایت دفن زباله سراوان رشت دپو و روزانه نزدیک به ۵۰ هزار لیتر شیرابه در آن تولید می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.