واکسن آنفولانزا هنوز به گیلان نرسیده

0 613

بیش از یک هزارو ۸۰۰ مورد ابتلا ، مرگ شش نفر و بستری شدن بیش از ۵۰۰ نفر در مراکز درمانی گیلان، آماری بود که بیماری ویروسی آنفولانزا نوع H1N1 در پاییز سال جاری از خود به جای گذاشت. همزمانی شیوع آنفولانزا با کرونا موجب شد تا بسیاری از شهروندان گیلانی نسبت به ابتلای خود به کرونا یا آنفولانزا در شک و تردید بوده و قادر به تشخیص ابتلا به کرونا ویروس نباشند. از اینرو امسال وزرات بهداشت در اطلاعیه ای از شهروندان با بیماری های زمینه ای و پرخطر خواست در شهریور و پاییز امسال نسبت به تزریق واکسن آنفولانزا اقدام کنند. لذا از توزیع  واکسن آنفولانزا از ۱۵ شهریور در کشور خبر داد.

این خبر کافی بود تا در روزهای اخیر مراجعات شهروندان گیلانی به داروخانه ها برای تهیه واکسن آنفولانزا بیش از گذشته شده و ازهمین حالا شهروندان گیلانی نگران ایجاد بازار سیاه و کمبود این واکسن در سطح داروخانه های استان باشند. اتفاقی که در اوایل شیوع کرونا ویروس در گیلان درباره کمبود ماسک و مواد ضد عفونی کننده درسطح داروخانه های استان رخ داد.

درهمین رابطه «سید علی فاطمی» نایب رئیس انجمن داروسازان ایران نیز نسبت به چگونگی  توزیع واکسن آنفولانزا درسطح داروخانه ها ابراز نگرانی کرده و گفته واکسن آنفلوانزا به داروخانه های کشور رسیده  اما فعلا از توزیع خبری نیست.

وی با اشاره به افزایش تقاضا برای تهیه واکسن آنفلوانزا در کشور، گفت: متاسفانه سهمیه ای که برای هر داروخانه در نظر گرفته اند، فقط می تواند جوابگوی نیاز پرسنل داروخانه باشد. زیرا، پرسنل داروخانه ها در مواجهه با مردم و بیماران قرار دارند و می بایست این واکسن را بزنند.

اما درخصوص تعداد سهیمه‌ی گیلان در دریافت دوز واکسن آنفولانزا ، قیمت تمام شده و نام نویسی و ارایه کارت ملی جهت دریافت هر نفر یک دوز واکسن ، از «فریبرز سروردی» معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گیلان جویا شدیم.

سرودی به مرور گفت: واکسن آنفولانزا به کشور رسیده اما علیرغم شایعات ایجاد شده مبنی بر توزیع آن درسطح داروخانه ها ، این موضوع حقیقت ندارد و هنوز واکسنی در سطح داروخانه های گیلان توزیع نشده است.

معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گیلان تاکید کرد: تاکنون هیچ تصمیمی در گیلان مبنی برچگونگی نحوه‌ی دریافت واکسن توسط شهروندان اتخاذ نشده است. اما مقرر شده به محض رسیدن واکسن به گیلان بطورهمزمان در سطح مراکز درمانی ، مراکز بهداشت و داروخانه های استان توزیع شود.

وی درخصوص شایعات کمبود واکسن در گیلان گفت: واکسن به اندازه کافی به کشور وارد شده و در اختیار استانها قرار می گیرد. اما تاکنون از سوی وزارت خانه سهمیه ای برای استانها اعلام نشده و به محض رسیدن در اختیار مراکز معتبر توزیع و درمانی قرار می‌گیرد. شهروندان گیلانی نگران نباشند و تا روزهای آینده واکسن به دست استانها می رسد.

گفتنی است پیشتر معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت ودرمان کشور اعلام کرد:  ۱۲ میلیون دوز واکسن آنفولانزا از کشورهای هلند و روسیه وارد کشور شده که این مقدار سه برابر سال گذشته است. تاکنون بخشی به کشور وارد شده و در اختیار مردم قرار خواهد گرفت و بهترین زمان برای تزریق واکسن اواخر شهریور و اوایل مهر ماه است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.