وضعیت گیلان در کرونا همچنان زرد است

0 410

در حالیکه روز گذشته و بعد از حدود یک ماه، آمارهای وزارت بهداشت و درمان  از تعداد فوتی های کرونا بار دیگر سه رقمی شد، رئیس کمیته‌ی اپیدمیولوژی ستاد ملی کرونا خواستار بازگشت محدودیت ها شد. «علی اکبر حق دوست» دیروز گفت: در سطح کشور با افزایش موارد ابتلا به کرونا و بیماری کووید -۱۹ مواجه هستیم و واقعا باید برای بازگشت محدودیت ها تصمیم عاجل و جدی گرفته شود.

وی تاکید کرد: وزارت بهداشت به طور رسمی خواسته است که به خصوص در جاهایی که میزان شیوع و آلودگی کرونا بیشتر است، محدودیت های کنترل شده بیشتری اعمال شود، البته نه به شدت شرایط قبلی و شبیه قرنطینه اما درخواست وزارت بهداشت این است که محدودیت های هوشمند به گونه جدی تری در شهرهای آلوده تر اجرا شود که امیدوارم مورد توجه قرار گیرد.

درهمین رابطه روزهای گذشته نیز نگرانی های زیادی از سوی مسوولان بهداشتی استان از افزایش مسافرتها و عادی سازی روابط  در گیلان بیان شده، موضوعی که زنگ های هشدار برای احتمال شروع موج دوم این ویروس را در این استان به صدا در آورده است. عدم توجه به نکات و توصیه‌های بهداشتی و رعایت نکردن فاصله اجتماعی و استفاده نکردن از ماسک و دستکش در فضای عمومی مهم ‌ترین مواردی است که این روزها بیش از همه در میان شهروندان گیلانی و حتی مسافران به چشم می‌خورد و شاید از جمله دلایل افزایش تعداد مراجعه کنندگان مشکوک به کرونا به مراکز درمانی گیلان در طی دو هفته اخیر بوده باشد.

از «آبتین حیدرزاده» معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در رابطه با آخرین جزییات بیماری کرونا و آمار مبتلایان جویا شدیم.

«حیدرزاده » به مرور گفت: گیلان همچنان در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارد. در برخی از شهرها زرد و برخی دیگر وضعیت سفید است اما با توجه به افزایش مراجعه کنندگان به مراکز درمانی و افزایش تست های کرونا از شهروندان تقاضا داریم موارد بهداشتی را به طور جدی رعایت کنند. خوشبختانه درهفته‌ی گذشته فقط یک مورد فوتی ناشی از کرونا در گیلان داشتیم. کلا در روند فوتی های استان  کاهش داشتیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان افزود: نگرانی ما امروز بیشتربرای گروه سالمندان و بیماران دیابتی ، سرطان و قلب و عروقی است که این روزها از نزدیک در معرض تماس با مبتلایان قرار دارند.

حیدرزاده درباره تعداد مبتلایان بستری در مراکز درمانی استان گفت: از ۱۵ فروردین تا به امروز میزان بستریهای روزانه ثابت بوده و به طور میانگین بین ۳۵ تا ۵۰ نفر بوده است. میزان مسافرتها و بازگشایی های اجتماعی و اقتصادی در کاهش وافزایش متناوب مبتلایان بستری شده در استان تاثیر گذار بوده است.

در همین رابطه «ایرج حریرچی» معاون کل وزیر بهداشت ایران با اشاره از افزایش موارد بستری ناشی از کرونا از برگشت به عقب و فاصله گذاری مجدد اجتماعی در کشور خبر داد و گفت: ممکن است به شرایط محدودیت‌ها بازگردیم .

وی بعد از بازگشایی مشاغل تا ۲۷ اردیبهشت موارد بهداشتی تا ۷۸ درصد رعایت می‌شده و همین باعث شد تا تعداد مرگ و میر و بستری ناشی از کرونا کاهش چشمگیری داشته باشد. این رقم در ۱۵ خرداد به ۲۷ درصد و در ۲۱ خرداد به ۱۸ درصد رسید و این یعنی در مراکز خدماتی تا ۸۲ درصد موارد بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.