کادر پرستاری گیلان جامانده از توسعه نیروی انسانی

0 285

در حالی که این روزها موج سوم کرونا، کشور را در حالت هشدار و فراتر از قرمز قرار داده اما هیچ صنفی به اندازه‌ی کادر درمانی از جمله پرستاران با پذیرفتن ریسک خطر ابتلا به بیماری کرونا در راس کار نبوده است. این درحالیست که کمبود امکانات و مشکلات معیشتی صدای کادر درمانی را درآورده است.

روز گذشته بود که «آرمین زارعیان» رییس هیات مدیره‌ی نظام پرستاری تهران از افزایش چشمگیر مهاجرت پرستاران طی چند ماه اخیر خبر داد و گفت: تاکنون ۲۰ هزار پرستار در کشور به کرونا مبتلا شده اند و شماری از آنها جان خود را از دست داده اند. وی بی تدبیری در زمینه‌ی حفظ منابع انسانی و عدم استخدام نیروهای هشتاد و نه روزه و عدم دریافت پاداش را از جمله  افزایش مهاجرت پرستاران عنوان کرد.

اما گیلان نیز از همان ماههای ابتدای شیوع کرونا با کمبود کادر پرستاری مواجه است. پیشتر مسوولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان بارها از کمبود کادر پرستاری و نیاز مراکز درمانی استان به نیروی انسانی در ایام پیک کرونا خبرداده و گفته بودند بیمارستانهای گیلان به شدت به کادر پرستاری نیازمند است. هرچند طی فراخوانی تحت عنوان قرارداد ۸۹ روزه بخشی از نیاز کادر پرستاری استان طی چند ماه برطرف شد. اما عدم جذب رسمی کادرپرستاری ، شرکتی بودن و نگران از امنیت شغلی دراین قرارداد، اعتراضاتی را در تابستان گذشته از سوی پرستاران به دنبال داشت. دررابطه با اخرین وضعیت کادر پرستاری گیلان، سرانه‌ی پرستاران به ازای هر تخت بیمارستانی و مکشلات جذب آنها در مراکز درمانی از«طاهره زاهد صفت» سرپرست مدیریت پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان بیشتر جویا شدیم.

زاهدصفت در گفت وگو با مرور با اشاره به دریافت مجوز جذب پرستاران قرارداد ۸۹ روزه تحت پوشش شرکت آوای سلامت در گیلان گفت: تعداد ۲۱۰ پرستار استان که در این فراخوان به کمک دانشگاه علوم پزشکی گیلان آمدند تحت پوشش این شرکت قرار می‌گیرند اما استخدام رسمی نمی شوند. استخدام رسمی پرستاران همه ساله بعد از آزمون رسمی سالانه صورت می‌گیرد که سهیمه‌ی سال گذشته گیلان ۵۰ نفر بوده است.

زاهد صفت تعداد پرستاران شاغل در بیمارستانهای دولتی گیلان را  ۴هزار پرستار و کادر پرستاری بیمارستانها خصوصی را ۸۰۰ تا هزار نفر اعلام کرد و گفت: درگیلان نسبت پرستار به ازای تخت بیمارستانی  ۱نفر است که باید این میزان به ۵/۱ نفر برسد. از این رو با کمبود کادر پرستاری مواجه هستیم. درواقع توسعه‌ی تختهای بیمارستانی در گیلان با توسعه‌ی کادر پرستاری همراه نبوده است.

عضو هیات مدیره نظام پرستاری استان با بیان اینکه در حال حاضر نیاز استان به کادر پرستاری در حدود ۱۵۰۰ نفر است گفت: این کادر شامل کادر بیهوشی ، اتاق عمل ، کمک پرستار است که طی آخرین آزمون استخدامی سال گذشته تعدادی ازآنها توسط منابع انسانی دانشگاه تعیین شده اند اما هنوز جذب نشده و مشغول به کار نشده اند. دراین باره با مشکل مواجه هستیم.

زاهد صفت با تاکید به وجود مشکلات معیشتی و امنیت شغلی برای پرستاران گیلانی اضافه کرد: در کل حال پرستاران استان دراین ایام خوب نیست. فرسودگی شغلی و شیفت های متعدد کاری در کنار پاداش و دریافتهای اندک، از انگیزه و فعالیت مناسب آنها در محیط های درمانی بخصوص در مراکزدرمانی فعال در پذیرش بیماران کرونایی کاسته است.  خوشبختانه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به جزهمکاران طرحی که حدود یک هفته غیبت داشتند پرستاران دیگر استان یکسره پای کار بودند و به جز بیماری، استعفا در این بخش نداشتیم.

وی افزود: کارانه پرستاران استان در ایام کرونا کاهش داشته است. پیش از این اگر میزان کارانه ماهانه پرستاران گیلانی ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان بود اکنون این میزان به ۱۵۰ هزار تومان رسیده است.

گفتنی است «نرجس خانعلی زاده» پرستار بیمارستان لاهیجان ،«غلامرضا وثوقی کیا» پرستار تیم جراحی بیمارستان رشت، «ناهید نوشاد» پرستار شاغل در بیمارستان گلسار رشت و «علی شیخ مرادی » پرستار بیمارستان قائم (عج) رشت از جمله کادر پرستاری استان بودند که دراثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست دادند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.