کاهش تولید شیر دامداران گیلانی نتیجه کمبود نهاده های دامی

0 368

هفته گذشته بود که معاون وزیر جهاد کشاورزی درامور تولیدات دامی با قطعیت از افزایش ۴۰ درصدی قیمت لبنیات در کشورخبر داد.«مرتضی رضایی» با تاکید به اینکه کمبود نهاده های دامی ازجمله کنجاله سویا، جو و ذرت علت افزایش قیمت شیر خام است گفت: افزایش قیمت فعلی به این علت است که این نهاده ها به اندازه کافی در اختیار دامداران قرار نگرفته و دامداران مجبورند بقیه نیاز غذایی دام هایشان را از نهاده های جایگزین دربازار و با قیمت های بالاتر تامین کنند.

درهمین رابطه امروز«عباس یوسفی» مدیرعامل اتحادیه دامداران گیلان از کاهش تولید شیر درگیلان خبر داد. یوسفی گفت: تامین نشدن به موقع نهاده‌های دامی موجب خواهد شد که برخی دامداران دام‌هایشان را به کشتارگاه بفرستند و به این ترتیب شاهد کاهش تولید شیر در گیلان خواهیم بود.

وی افزود: دامداران از افزایش قیمت خرید شیرخام اصلا خوشحال نیستند، هزینه تولید شیر به قدری افزایش یافته است که قیمت فعلی شیرخام اصلا صرفه اقتصادی برای دامدار ندارد. درحال حاضر شیر خام لیتری ۴۵۰۰ تومان از دامدار خریداری می‌شود، این درحالیست که قیمت تولید هرلیتر شیر۵۵۰۰ تومان برای دامدار تمام می‌شود. این درحالیست که قیمت مصوب جو ۱۷۰۰ تومان و قیمت ذرت و سویا ۳۲۰۰ تومان تعین شده است و دولت تعهد دارد تا ۶۰ درصد نیاز نهاده ها با قیمت دولتی دام های دامداران گیلان را تامین کند و مابقی باید از بازار آزاد خریداری شود که اصلا برای هیچ یک از دامداران استان به صرفه نیست.

وی با اشاره به چند برابر شدن قیمت لبنیات افزود: با افزایش هزینه تمام شده تولید شیر، شیرخام گران می‌شود و کارخانجات لبنی شیر کمتری از دامداران می‌خرند و در نهایت این امر منجر به افزایش قیمت لبنیات و کاهش مصرف شیر در بین مصرف کنندگان می‌شود.

گفتنی است درحال حاضر روزانه ۱۴۰ تن شیر درگیلان تولید می‌شود و از ۷۲ هزار دامدار گیلانی بالغ بر ۳۱ هزار دامدار عضو اتحادیه هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.