«کبوتری ناگهان» روی صحنه‌ی تئاتر انزلی

گروه تئاتر فرهنگ اجرا می‌کند

0 1,417

«کبوتری ناگهان» بر صحنه‌ی تئاتر انزلی، راوی تفاوت زندگی انسان‌ها،  حوالی یک‌صد سال پیش  است.  نمایش «کبوتری ناگهان» اثر «محمد چرمشیر» این روزها به همتِ   گروه تئاتر فرهنگ و با کارگردانی «نوید‌ نظرمحمدی»  رویداد فرخنده‌ای دیگر در عرصه‌ی فرهنگ و هنر شهر انزلی رقم زده است.

نظرمحمدی در گفت وگو با مرور درباره‌ی داستان این نمایش اظهار می‌کند: این نمایش رئال با رویکردی تاریخی، مربوط به دوران قاجار است و به زمانی می‌پردازد  که خفقان بی‌عدالتی و تبعید بیداد می‌کرد و جامعه‌ی مردسالار زنان را در پستوخانه‌ها محبوس کرده بود. «کبوتری  ناگهان» نشانگر جریان  زندگی  در خانه‌باغی است که آخرین روزهای تابستان را پشت سر می‌گذارد  و ارمغان  باران‌های نوبرانه‌ی  پاییزی، حال و هوای دلگیرتری برای اهالی خانه  پدید آورده است. در واقع   نویسنده این اثر یعنی جناب محمد چرمشیر سعی‌  داشته که زندگی یک طبقه از اشرافیت دوران قاجار را نسبت به  انسان‌های متعلق به طبقات پایین‌تر که دچار زندگی سرد و بی روح و یکنواخت در اندرونی‌ها بودند، به ما نشان دهند.

متن‌های جناب چرمشیر همراه با زبانی ساده اما پر از استعاره و کنایه،  دارای فضای خاص خویش است و با توجه به این که نمونه‌های دیگری از متن‌های ایشان را خواندم و با فضای ذهنی‌شان بیشتر آشنا شدم، نسبت به اجرای این نمایش رغبت یافتم. 

این هنرمند جوان که در پیشینه‌ی هنری‌اش فعالیت‌هایی  چون  حدود ۱۰ اجرای صحنه‌ای و چند فیلم کوتاه و مستند درج شده، درباره‌ی دلیل انتخاب این اثر برای اجرا می‌گوید:  ابتدا اسم نمایش من را  بخود  جذب کرد و باعث شد بارها این متن را بخوانم. اما یکی از اصلی‌ترین دلایل انتخاب این متن،  تحلیل‌های گسترده ای‌ست که می‌شود از این کار داشت. گفتنی است که متن‌های جناب چرمشیر همراه با زبانی ساده اما پر از استعاره و کنایه،  دارای فضای خاص خود  است؛  و با توجه به این که نمونه‌های دیگری از متن‌های ایشان را خواندم و با فضای ذهنی‌شان بیشتر آشنا شدم،  نسبت به اجرای این نمایش رغبت یافتم.

نظرمحمدی  یادآور می‌شود:  از اواخر مهر ماه ۱۴۰۰ بازیگرانِ مد نظرم را به کار دعوت کردم و بعد  از تکمیل بازیگران از ۱۱ آبان ماه  کار اصلی نمایش آغاز شد.  بدین ترتیب ما  در این مسیر طولانی  و در عین حال کوتاه از هم یاد گرفتیم  و از این متن  بسیار زیبا  لذت بردیم. و البته در این مسیر   خطرهمه‌گیری کرونا، نداشتن امکانات کافی، عدم حمایت و  دشواری‌های دیگر را پشت سر گذاشتیم  تا بتوانیم اجرایی در شأن شهرمان داشته باشیم . همچنین در اینجا تشکر می‌کنم  از حامیِ این نمایش  یعنی هایپر ساختمانی «آنتیک » که دراین شرایط سخت اقتصادی دستِ ما جوانان را  گرفتند و از ما و تئاتر شهر انزلی حمایت کردند.

گروهی با قدمت سه دهه

گروه تئاتر فرهنگ از سال ۱۳۷۰ به سرپرستی آقای «محمدرضا حسین زاده» تشکیل شده است و ما هر ساله نمایش‌های  خوبی را  به همت دوستان،همکاران و اساتید خوب و کاربلد از طریق گروه تئاتر فرهنگ، روی صحنه می‌بریم. نظر محمدی  با بیان این جملات  اظهار می‌دارد: «شعله ظفردوست»، «مریم کردی‌زاد»، «یسری مقدم نیا»، «النا شیخ‌علی‌پور»، «فاطمه سیف‌پور»، «لیلا دانش» و «لیدا نورنیا» اسامی بازیگران نمایش «کبوتری ناگهان» به ترتیبِ  ورود به صحنه است.  همچنین «مهیار قلی‌زاد» دستیار کارگردان و «مهرانا بدرخواهان» منشی صحنه‌ی این نمایش هستند.  لازم به ذکر است که «رضا موسوی»،«محسن همتی»، « لیلا زارع»، «شمیرا حمید»، «ملیکا احمدی»، «لیدا قربانی»، «سید کریم حسینی»،«جعفر ادبی»، «مرتضی نعیمی‌پور»، « محسن قربانی»، « امیر محبوب یگانه» و «عسل دژپرور»  نیز دیگر افرادی هستند که در اجرای این نمایش همکاری دارند.

گفتنی است که نمایش «کبوتری ناگهان» از ۲۴الی ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، ساعت ۱۹در  سالن ابراهیم مرادی به نشانی  بندرانزلی- میدان مالا- خیابان معلم- اداره‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی  اجرا می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.