تالار مرکزی رشت چشم‌انتظار ورود بخش خصوصی

0 515

بهره برداری از تالار مرکزی رشت پس از تجهیز و تکمیل به بخش خصوصی واگذار می‌شود. این خبری بود که امروز«فیروز فاضلی» مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی گیلان بعد از گذشت چند ماه از تعطیل شدن بزرگترین مرکز فرهنگی  وهنری گیلان اعلام کرد.

فیروز فاضلی افزود: این پروژه تکمیل شده و موضوع تجهیز تالار، مطالبه هنرمندان استان است از این رو از آنان می خواهیم در این زمینه یاری گر و کمک باشند تا این پروسه مطابق ماده ۲۷ تبصره ۱۹ تجهیز و به بهره برداری برسد.

کلنگ ساخت تالار مرکزی رشت در سال ۱۳۸۶ در زمینی به مساحت ۱۴ هزار مترمربع به زمین زده شد تا شهروندان فرهنگی دوست رشتی‌ پس از سالها محرومیت از مکانی در خور و شان فرهنگ و هنراستان برخوردار شوند. اما ساخت این تالار ۱۲ سال بطول کشید و عمر بسیاری ازهنرمندان گیلانی کفاف نداد تا شاهد بهره ‌برداری تالار و اجرای برنامه های فرهنگی و هنری درآن باشند. در نهایت بزرگترین تالار فرهنگی گیلان در اسفند ۹۷ و به صورت ویدیو کنفرانس توسط رییس جمهور و با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد  افتتاح شد. اما عمر این افتتاح و بهره برداری هم کوتاه مدت بود.

اواخر بهمن ۹۸ بود که «امیر مصباح» معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد استان اعلام کرد: در واگذاری تالار مرکزی رشت مشکلاتی در حوزه‌ی حقوقی و انتقال مدیریت به مؤسسه‌ی بهره ‌بردار و فعالیت‌های تخصصی در حوزه‌ی اجرایی وجود دارد که با واگذاری این تالار به بخش خصوصی  کمتر از دو ماه دیگر زمینه‌ی استفاده اهالی فرهنگ و هنر استان فراهم می‌شود. این درحالیست که از وعده‌ی معاون هنری ارشاد بیش از ۷ ماه می‌گذرد وهمچنان تالار مرکزی رشت در گیرودار واگذاری وزارت ارشاد به بخش خصوصی و عدم بهره برداری توسط اداره‌ی کل ارشاد استان بدون استفاده باقی مانده است.

در همین رابطه « قاسم مصفا » مدیر روابط عمومی اداره‌ی کل ارشاد استان درخصوص جزییات بهره برداری از تالار مرکزی رشت به مرور گفت: سال گذشته تالار مرکزی رشت بعد از افتتاح توسط رییس جمهور به طور موقت در اختیار بخش خصوصی قرار گرفت تا بعد ازتکمیل و تجهیز سالن ها مورد بهره برداری قرار بگیرد. اما هنوز پرونده‌ی واگذاری تالار به بخش خصوصی بهره بردار بعد از گذشت چند ماه و به دلیل وقفه ایجاد شده ناشی از بحران کرونا قطعی نشده  است.

مصفا افزود: طبق اصل ۴۴ قانون باید این تالار به بخش خصوصی واگذار شود اما به دلیل ناتمام ماندن تکمیل برخی از سالن ها و باقی ماندن نصب تجهیزات ، مراحل واگذاری به طول کشیده است و همچنان تکمیل سالنها نهایی نشده است. اما در مراحل نهایی بحث واگذاری قرار داریم. بعد از اجرای مزایده در صورت نبود متقاضی و عدم ورود بخش خصوصی جهت بهره برداری ، اداره‌ی کل ارشاد استان مانند مجمتع خاتم النبیا رشت راسا به بهره برداری از تالار اقدام می‌کند.

گفتنی است پروژه‌ی تالار مرکزی رشت، یکی از هشت تالار زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در فضایی به مساحت ۱۹ هزار مترمربع و با اعتباری بالغ بر ۷۰۰میلیارد ریال به  بهره برداری رسید. این تالار در سه طبقه شامل تالار اصلی مجموعه (کنسرت هال) با ظرفیت ١١٠٠ نفر، سالن تئاتر و نمایش با ظرفیت ۵۶۰ نفر، سالن گردهمایی و سمینار‌های فرهنگی با ظرفیت ١٠٠ نفر، سالن برگزاری موسیقی سنتی با ظرفیت ١٢٠ نفر و فضا‌های آرشیو موسیقی، کتابخانه، گالری نمایش آثار هنری، بازارچه فروش محصولات هنری و کارگاه‌های آموزشی برای انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری احداث شد. بیش از ۷ ماه از تعطیلی این مرکز فرهنگی می گذرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.