گرد و غبار در گیلان باورکردنی نیست

مدیرکل هواشناسی گیلان:

0 238

مدیرکل هواشناسی گیلان گفت: پدیده گرد و غبار چند سالی است که توسط کارشناسان هواشناسی دنبال می شود و متاسفانه مناطق مختلف کشور از جمله گیلان تحت الشعاع قرار گرفته و کسی باور نمی کرد که روزی گیلان متاثر از گرد و غبار و ریزگرد باشد.

ایسنا نوشت: محمد دادرس، با اشاره به وضعیت سامانه های هشدار پدیده های جوی استان گیلان، اظهار کرد: براساس مطالعات اخیر در سطح ایستگاه های هواشناسی گرد و غبار در سطح استان مشهود بوده و چندین گزارش داشتیم، مدل های هواشناسی پدیده گرد و غبار را مشخص کردیم تا بتوانیم منشا گسترش و انتقال ریزگرد به استان را شناسایی کنیم.

مدیرکل هواشناسی گیلان، غرب و جنوب غربی کشور را یکی از دو منشا گرد و غبار در استان دانست و اضافه کرد: این گرد و غبار به سمت گیلان حرکت می کند، اما رشته کوه البرز مانع از ورود ذرات درشت شده و لذا ذرات ریز در سطوح فوقاتی جو باقی می ماند و هوا را زرد و کدر می کند و بارندگی های آلوده را سبب می شود.

دادرس، منشا دوم را از سمت شمال و شمال شرق استان شامل ترکمنستان و آذربایجان دانست و اضافه کرد: در حال حاضر گسترش ریزگرد از این منشا زیاد نیست، اما در آینده می تواند برای گیلان مشکل ساز شود.

وی با بیان اینکه سال ۹۷ به مدت ۱۲ روز گرد و غبار داشتیم، اظهار کرد: بهار سال گذشته و امسال نیز سه تا شش روز گرد و غبار داشتیم لذا سنجنده های اداره کل حفاظت محیط زیست استان در صورت عبور غلظت گرد و غبار از حد مجاز، وضعیت اضطراری را اعلام می کند.

مدیرکل هواشناسی گیلان در گفت وگوی ویژه خبری شبکه باران، با بیان اینکه رادار هواشناسی منطقه کیاشهر به شعاع ۲۵۰ کیلومتر را راه اندازی کردیم، ادامه داد: این سامانه می تواند پدیده های آب و هوایی و وضعیت بارش و رطوبت و قطرات را مشخص کند.

دادرس، از فعالیت شبانه روزی ۱۳ ایستگاه سینوپتیک اصلی و تکمیلی استان خبر داد و عنوان کرد: کارشناسان هواشناسی در هر ساعت بالغ بر ۷۲ پارامتر جوی را اندازه گیری کرده و این اطلاعات و داده ها را ثبت می کنند و در شرایط بحران وظیفه اطلاع رسانی را بر عهده دارند.

وی با بیان اینکه ۲۳ ایستگاه خودکار اقلیم شناسی و باران سنجی داریم، بیان کرد: این اطلاعات و داده ها مانیتورینگ شده و  پدیده های جوی اطلاع رسانی می شود.

مدیرکل هواشناسی گیلان، با اشاره به کاربردی شدن هشدارها در حوزه های جوی، کشاورزی و دریایی و در سه سطح زرد، نارنجی و قرمز، گفت: هشدار زرد افزایش آگاهی، هشدار نارنجی اقدام ضروری و هشدار قرمز احتمال خسارت فراگیر است.

لام به ذکر است سال گذشته در پایگاه تحلیلی خبری مرور دو خبر مربوط به گرد و غبار عراق در گیلان و گرد و غبار صحرای ترکمنستان در گیلان در خصوص بروز پدیده گرد و غبار در استان اطلاع رسانی شده بود اما با وجود چنین گوشزد و پدیده‌هایی، گیلان هم چون دیگر استان‌ها در  معرض و هجوم ریزگردها قرار داشته و دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.