گرد و غبار صحرای ترکمنستان در گیلان

0 1,031

گرد وغبار سواحل کشورهای شمالی حاشیه دریای خزر سر از جلگه گیلان در آورد.

از ظهرامروز شهروندان شهرهای جلگه مرکزی استان از جمله رشت، لاهیجان و لنگرود شاهد آلودگی هوا و گرد وغبار بودند.

پدیده نفوذ گرد و غبار از سواحل بیابانی کشورهای حاشیه دریای خزر چند سالی است استانهای شمالی دریای خزر را متاثر کرده است . «محمد دادرس» مدیر کل اداره‌ی هواشناسی گیلان با اعلام این مطلب به مرور گفت: غبار امروز حاصل جریانات شمالی است که از مناطق صحرایی کشورهای حاشیه دریای خزر ناشی شده و با عبور از دریا به سمت مناطق جلگه‌ای گیلان گسیل پیدا کرده است.

وی افزود: با شکل گیری چشمه های گردوخاک روی مناطق بیابانی کشور آذربایجان و بخشهایی از سواحل روسیه، با توجه به جهت شمالی جریانات( جنوب سو ) از سمت مناطق یاد شده، توده گردوخاک به سمت بخشهای جنوبی دریای خزر و بویژه ایستگاههای ساحلی گیلان حرکت کرد و بتدریج با افزایش سرعت باد شمالی، تقریبا همه ایستگاههای جلگه ای گیلان، هوای غبارآلود، کاهش دید افقی ، کاهش کیفیت هوای تنفسی و پدیده گردوخاک را تجربه کردند.

وی ادامه داد: درحال حاضر این پدیده بخوبی در تصاویر دریافتی از ماهواره قابل مشاهده است و توسط کارشناسان هواشناسی، پیش بینی و اعلام شد. بیشترین گرد وغبار نیز از شهرهای رشت، لاهیجان و ولنگرود گزارش شده و پیش بینی می‌شود تا فردا بیشتر مناطق استان را دربر بگیرد.

دادرس تأکید کرد: ادامه این شرایط نیز به جریان باد و تغییرات آب و هوایی بستگی دارد. درحال حاضر با گرم شدن هوا و رطوبت بالا، آلودگی ناشی از این گرد وغبار می‌تواند مشکلات تنفسی را برای افراد مسن به همراه داشته باشد.

مدیرکل هواشناسی گیلان ذرات این گرد وغبار را از نوع شن با قطر ۲ میکرون تا ۱۰ میکرون با واحد PPM عنوان کرد و افزود: این گرد وغبار در سالهای قبل نیز گیلان گزارش شده بود ولی طی دو سال اخیر تعداد دفعات روزهای وقوع آن در اواخر بهار و اوایل تابستان افزایش داشته است.

گفتنی است  پیش ازاین نیز در سالهای گذشته استانهای شمالی کشور از جمله گلستان و نیز خراسان شمالی از پدیده گرد وغبار بیابان های قره‌قوم (شن سیاه) کشور ترکمنستان تهدید شده بودند. طی یکی دوسال اخیر نیز مناطق جلگه ای گیلان نیز شاهد وقوع گرد و غبار بودند. آثار زیانبار بیابان قره قوم ترکمنستان به تهدیدی جدی در حوزه کشاورزی استانهای خراسان شمالی و گلستان تبدیل شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.