۱۵۰ واحد صنایع تبدیلی وغذایی در گیلان احداث می شود

0 281

گیلان با بیش از ۴۳۸ هزارهکتار زمین کشاورزی، ۳ و نیم درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است، این درحالیست که حدود ۲۰ محصول کشاورزی خاص دراین استان تولید می‌شود که عمدتا در صنایع غذایی و تبدیلی به فرآوری می‌رسند.

درحالیکه سالانه نزدیک به سه میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلاتی در این استان تولید می‌شود و سهم بخش کشاورزی در صادرات غیرنفتی ۴۱ درصد است، اما صنایع تبدیلی، تکمیلی و بسته‌بندی تولیدات کشاورزی در گیلان عمدتا فرسوده و نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی هستند.

«قاسم جواد زاده» مدیرصنایع تبدیلی جهاد کشاورزی گیلان به ایرنا از ساخت حدود ۱۵۰ واحد صنایع تبدیلی وغذایی با ظرفیت حدود ۳۰۰ هزارتن فرآوری در استان خبر داد.

وی افزود: بیش از دوهزار واحد صنایع تبدیلی وغذایی درگیلان با ظرفیت فرآوری یک میلیون و ۸۵۰ هزار تن در حال فعالیت است.

جوادزاده در ادامه به مرور اضافه کرد: واحدهای جدید در دست ساخت صنایع تبدیلی استان تاکنون ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و در تمام بخش‌های کشاورزی گیلان از جمله فراورده‌های جانبی برنج، زنجیره‌های تولید، فراورده‌های چای، زیتون، سردخانه و خوراک دام قرار دارند.

وی با تأکید به اینکه بیشتر این پروژه ها درحوزه‌های سورت و بسته بندی است افزود: پراکندگی این صنایع برای بسته بندی مرکبات و سردخانه در شهرستان تالش، بسته بندی چای در شرق گیلان، فراورده‌های زیتون پرورده و جانبی زیتون در رودبار، بسته بندی بادام زمینی در آستانه اشرفیه و بسته بندی و برند سازی برنج در کل شهرستانهای استان است. بیش از ۷۵ درصد سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی انجام شده است.

جواد زاده گفت: گیلان درحوزه چای ۵۵ برند و در حوزه برنج حدود ۱۰۰ برند رسمی و غیر رسمی دارد که می‌بایست در قالب تشکلهای رسمی و استاندارد سازی ورود کنند. در حال حاضر ظرفیت پروانه‌های بسته بندی استان در این حوزه ۱۰۵ هزار تن است که نیاز داریم به ۳۰۰ هزار تن ظرفیت برسیم.

گفتنی است یک هزار و ۴۰۰ کارخانه برنجکوبی، ۱۴۸ کارخانه چای، ۸۸ سردخانه نگهداری مواد غذایی، بیش از ۷۰ واحد فرآوری زیتون، ۲۲ واحد خوراک دام و طیور و ۲۰ واحد فرآوری لبنیات از جمله واحدهای صنایع تبدیلی وغذایی گیلان هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.