باد و باران علیه دانشسرای رشت؛ میراث فرهنگی هم بودجه ندارد

0 1,000

آنطور که فعالان حوزه‌ی میراث فرهنگی می‌گویند، عمارت دانشسرای عالی رشت که در خیابان دانشسرا قرار دارد در آستانه‌ی آسیب جدی و حتی تخریب است.

پس از آنکه وضعیت بغرنج این بنای تاریخی سر از شبکه‌های اجتماعی درآورد و چند کارشناس نظر خود درباره این بنا را ارائه کردند، مشخص شد که اداره کل میراث فرهنگی گیلان به علتی که آن را کمبود بودجه خوانده است از آغاز مرمت و حفاظت از این بنا خودداری می‌کند.

عمارت دانشسرای عالی رشت سال ۱۳۸۷ در لیست آثار ملی ثبت شده است اما اکنون وضعیتی را که یک بنای ثبت ملی باید دارا باشد، در اختیار ندارد.

دانشسرای عالی رشت که روزگاری محل تربیب آموزگاران برای تحصیل بوده است در دوره‌ی قاجار ساخته شده است و تاکنون دوره‌های تاریخی قابل توجهی را از سر گذرانده است. این مرکز آموزشی در سال ۱۳۲۸ شاهد حضور قزاقان روس در محوطه‌ی خود بوده است. قزاقانی که رشت را به سلطه‌ی خود درآورده بودند و خسارات  بسیاری به این بنا وارد کردند.

این ملک ابتدا در انحصار آموزش‌وپرورش بود اما ورثه‌ی اصلی آن موفق شدند در دوره‌ای ملک را از آموزش‌و‌پرورش پس بگیرند. بر اساس اطلاعاتی که در مطلب «نخستین دانشسرای رشت؛ از تحمل چکمه‌ قزاقان روس‌ تا مرگی که نزدیک است» در سایت چمدان آمده است، آموزش‌و‌پرورش تا دهه ۷۰ نیز در این بنا حضور داشت اما سرانجام به دلیل فرسودگی تصمیم به ترک آن گرفت.

روند تخریب یکی از مهمترین بناهای تاریخی شهر رشت، فعالان میراث فرهنگی را نگران کرده است. آن‌ها در تلاشند پس از جواب ناامیدانه‌ی مدیرکل میراث فرهنگی گیلان خودشان دست به کار شوند و مبلغ لازم برای بازسازی سقف بنا را تامین کنند.

اتفاقی غم‌انگیز که همیشه حیات بناهای تاریخی را تهدید می‌کند و در میان بودجه‌های کلانی که در سایر حوزه‌ها تصویب می‌شود، وزارت میراث فرهنگی همیشه هیچ پولی برای پاسداری از تاریخ یک شهر ندارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.