بهره برداری از پروژه توسعه‌ای فرودگاه گیلان با حضور معاون رییس جمهور

0 473

پروژه‌های توسعه فرودگاه سردارجنگل رشت با حضور دکتر محمد باقر نوبخت، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه افتتاح شد.

عصر دوازدهم خردادماه چندین پروژه مهم توسعه‌ای فرودگاهی به ارزش ۴۹۰ میلیارد ریال با حضور دکتر محمد باقر نوبخت، معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، سیاوش امیرمکری، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی، دکتر ارسلان زارع، استاندار، محمدی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، سید محسن میرحسینی، مدیرکل فرودگاه بین المللی سردارجنگل به بهره برداری رسید.

نصب و راه‌اندازی سامانه کمک ناوبری (ILS/DME) به ارزش ریالی ۳۵۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران مهمترین پروژه‌ای است که امروز در استان گیلان افتتاح شد.

پیشتر سید محسن میرحسینی، مدیرکل فرودگاه بین المللی سردارجنگل رشت گفته بود با بهره برداری از سامانه یاد شده که در چهارم تیر ماه ۱۳۹۹ آغاز و در ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ به پایان رسید. دید افقی این فرودگاه از یک هزار و ۲۰۰ متر به ۵۵۰ متر بهبود خواهد یافت که ضمن ارتقاء ضریب ایمنی فرودگاه، تاخیرات و ابطالی پروازها کاهش می‌یابد.

گفتنی است سیستم ILS در فرودگاه سردار جنگل رشت از سال ۱۳۸۰ فعال بوده اما با گذشت زمان مستهلک شده بود؛ بر همین اساس پروژه نصب سیستم جدید و پیشرفته یادشده از تیرماه سال گذشته آغاز شد و با انجام وارسی پروازی اکنون آماده افتتاح رسمی شده است.

امروزه یکی از مهمترین و متداول‌ترین دستگاه‌هایی ناوبری برای نشستن هواپیما در فرودگاه‌های پرترافیک و فرودگاه‌های با شرایط جوی نامناسب، ” سیستم نشستن به وسیله دستگاه ILS یا همان Instrument Landing System است. از جمله مزایای دستگاه (ILS/DME) این است که با توجه به بروز بودن سیستم و اینکه بهترین سیستم نصب شده در نوع خود در کشور می‌باشد، باعث افزایش ایمنی فرودپروازها، کاهش تاخیرات و ابطال پرواز‌ها و هدایت دقیق در فاز فرود می‌شود.

لازم به ذکر است نمازخانه و توسعه ساختمان اداری، احداث و تجهیز ساختمان پست برق، محصور و دیوارکشی ۱۰ هکتار از اراضی خریداری شده اطراف فرودگاه سردار جنگل رشت، بهسازی نمای ترمینال خارجی از دیگر طرح‌هایی است که به بهره برداری می‌رسد.

براساس اطلاعات موجود در زمان حاضر ۹۶سورتی پرواز در هفته از فرودگاه سردارجنگل به ۱۰ مقصد اهواز، تهران، عسلویه، اصفهان، بندرعباس، تبریز، کیش، مشهد، بوشهر و شیراز توسط ۹ شرکت هواپیمایی انجام می‌شود.

فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت با علامت اختصاری ( OIGG) در کتاب هوانوردی دنیا به ثبت رسیده است. تأسیس فرودگاه رشت به سال ۱۳۴۷ خورشیدی باز می‌گردد. این فرودگاه از لحاظ دسترسی شهری در رشت به عنوان یکی از برترین فرودگاه‌های ایران و در رتبه ۱۲ از نظر آمار پروازی به شمار می‌آید.

فرودگاه دارای موقعیت ارتباطی ممتاز حاشیه دریای کاسپین و در مسیر کریدور شمال-جنوب و در سومین شهر گردشگرپذیر ایران (رشت) واقع شده است. این فرودگاه در هفت کیلومتری جاده رشت به انزلی و ۱۵ کیلومتری منطقه آزاد انزلی قرار دارد و با مساحت کل ۲۲۰ هکتار در ارتفاع ۴۰ پا پایین‌تر از آب‌های آزاد است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.