لایروبی بندر آستارا؛ بر همان پاشنه می چرخد

کشتی‌های باری و تجاری کلاس خزر پشت در ِ اعداد و ارقام

1 611

روز گذشته در جلسه بررسی مشکلات بندر منطقه ویژه اقتصادی آستارا در فرمانداری آن شهرستان، فراهم نبودن زیرساخت‌ها و عدم تخصیص کد گمرکی از جمله موانع توسعه مجتمع بندری آستارا بیان شد.

در این جلسه مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان، آبخور بندر آستارا را ۵/۵ متر اعلام کرد. عمقی که در مورد آن روایات مختلفی جاری است به طوری که سرمایه‌گذار و بهره‌بردار بندر آستارا و همچنین کاپیتان داود تفتی مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر، میزان عمق فعلی کانال این بندر را به ترتیب ۴ و ۳.۸ متر اعلام کرده‌اند که طبیعتا برای ورود کشتی‌های باری و تجاری کلاس خزر اعداد جالب توجهی نیست.

«داوود تفتی» مدیر عامل کشتیرانی دریای خزر در گفت وگو با مرور ضمن ابراز تردید در مورد آماری که از سوی اداره بنادر و دریانوردی استان گیلان در جلسه دیروز اعلام شد، گفت: تا هفته گذشته عمق کانال وحوضچه بندر آستارا سه متر و هشتاد سانتیمتر بود که این مقدار عمق، برای ورود کشتی هایی با آبخور ۳.۵ متر(سه ونیم) می‌تواند مطلوب باشد.

کاپیتان تفتی با بیان اینکه هم اکنون عمق کم بندر آستارا برای شرکت کشتیرانی دریای خزر مشکل ساز شده، اظهار کرد: بر اساس سوابق موجود سفر بسیاری از کشتی‌های باری به مقصد بندر آستارا به دلیل نبود آبخور مناسب کنسل شده‌اند و در بخش کانتینری، قادر نیستیم کشتی های بزرگ به بندرآستارا اعزام کنیم. این در حالیست که کشتی‌های بزرگ کشتیرانی خزر آبخوری بیش از ۳.۵ متر دارند و به ناچار ما کشتی‌های کوچک خود را با آبخور حداکثر سه و نیم متری به آستارا اعزام می‌کنیم.

وی با این تاکید که طبق تعهد اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان قرار است تا پایان خرداد ماه ۱۴۰۰، میزان عمق در دسترس در بندر آستارا به ۵/۵ متر برسد، گفت: تا آن زمان همچنان ناچار به اعزام کشتی‌های کوچک و یا خالی به بندر آستارا هستیم و در برای تکمیل ظرفیت بارگیری کانتینری از بندر انزلی استفاده می‌کنیم که این مساله برای شرکت کشتیرانی دریای خزر در مصرف سوخت و صرف زمان هزینه بر است.

مدیرعامل کشتیرانی خزر در ادامه با بیان اینکه بندر آستارا نزدیکترین بندر به استان‌های شمال غربی کشور در بحث واردات غلات است، افزود: با وجود سیلوهای بزرگ در این بندر تاکنون موفق نشدیم از این ظرفیت برای واردات غلات از کشورهای شمالی دریای خزر بهره بگیریم و قادر به برنامه‌ریزی منظم برای صادرات و واردات از طریق این بندر مهم نیستیم.

تفتی بازماندن بندر آستارا از چرخه خدمات رسانی به کشتی‌های بزرگ باری به دلیل روند کند لایروبی را موجب ترغیب و تشویق تجار به تجارت از طریق جاده و ریل دانست و گفت: هم اکنون رقابت زیادی در حوزه تجارت جاده‌ای و ریلی با تجارت دریایی شکل گرفته و سازمان بنادر باید هر چه سریعتر نسبت به اجرای تعهدات خود در لایروبی کانال ورودی بندر اقدام کند.

غلامرضا مرحبا: یکی از دلایل عقب ماندگی پروژه لایروبی بندر آستارا استفاده از دستگاهای لایروب قدیمی و مستهلک است که توان لازم را ندارند و موجب تاخیر در اجرای کار شده‌اند.

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر تناقض موجود در مورد عمق آبخور واقعی بندر آستارا را حاکی از اشتباهات لفظی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان و یا خطاهای تایپی خبرنگار مربوطه دانست و گفت: قطعا این مساله سهوی بوده است.

  «غلامرضا مرحبا» نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص وضعیت فعلی بندر آستارا و زمان اتمام لایروبی بندر در موعد مقرر که قرار است پس از ۱۱ سال به سرانجام برسد با اشاره به تناقضات آماری در میزان لایروبی و عمق آبخور بندر آستارا به مرور گفت: به دنبال شفاف سازی علت این تناقضات آماری و سرعت بخشیدن به پروژه لایروبی است.

مرحبا افزود: یکی از دلایل عقب ماندگی پروژه لایروبی بندر آستارا استفاده اداره بنادر و دریانوردی استان گیلان از دستگاهای لایروب قدیمی و مستهلک است که از توان لازم برخوردار نیستند و موجب اطاله زمان در لایروبی شده‌اند. ما نیازمند انعقاد قراردادهای قوی با پیمانکاران مجرب و مجهز هستیم تا سرمایه‌گذاران و شرکت های کشتیرانی با خیال آسوده به فعالیت‌های اقتصادی بندری و دریایی ورود کنند.

وی گفت: آبخور فعلی بندر آستارا برای بهره بردار بخش خصوصی اطمینان بخش نیست و باعث شده ظرفیت این بندر آنگونه که باید مورد استفاده قرار نگیرد و برای تجار و خطوط کشتیرانی نگرانی ایجاد می‌کند.

این نماینده مجلس اضافه کرد: تاخیر و تطویل پروژه لایروبی بندر آستارا متوجه سازمان بنادر و دریانوردی است که به دلیل مشکلات و برخی جریانات نتوانست در اجرای به موقع تعهدات خود موفق عمل کند.

مرحبا خواستار برگزاری نشست مشترکی بین اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان، فرمانداری آستارا و شرکت بهره بردار بندر و سایر نهادهای مربوطه شد و گفت: باید به دنبال حل مشکلات و استفاده بهینه از ظرفیت بندر آستارا باشیم.

وی تاکید کرد: تناقضات آماری در لایروبی بندر باید هرچه سریعتر شفاف سازی شود. چرا که بندر آستارا از خوش آتیه ترین بنادر کشور از لحاظ اقتصاد دریا محور است و با وجود پیشرفت‌های زیرساختی و محوطه‌سازی انجام شده در کنار نصب تجهیزات و دستگاههای مدرن در تخلیه کالا، حد و مرزی برای توسعه و رشد آن وجود ندارد و نباید این امتیاز ویژه برای بندر آستارا را از دست داد و یا به اعتبار آن لطمه زد.

عباس صابر فرماندار آستارا نیز در خصوص وضعیت کنونی بندر آستارا به مرور اظهار کرد: آن چیزی که در جلسه روز گذشته مطرح شد لایروبی حوضچه بندر تا عمق ۵/۵ متر بود اما کانال ورودی به حوضچه بندر هنوز جای کار و لایروبی دارد و برای عبور همه کشتی‌ها مناسب نیست و مانع تردد کشتی های بزرگ در آن است.

 فرماندار آستارا در پاسخ به رفع موانع پیش روی بندر آستارا در پهلوگیری کشتی‌های بزرگ افزود: زیرساخت‌های مناسبی در بندر ایجاد شده است. در حال حاضر یکسری برنامه‌ها برای ارائه خدمات بندری و حمل و نقل دریایی مناسب در بندر آستارا در حال انجام است که بزودی زمینه حضور کشتی‌های بزرگ را در آن فراهم می‌کند.

فرماندار آستارا: آن چیزی که در جلسه روز گذشته مطرح شد لایروبی حوضچه بندر تا عمق ۵/۵ متر بود اما کانال ورودی به حوضچه بندر هنوز جای کار و لایروبی دارد.

وی سایر سازه‌های بندری از جمله اسکله‌ها، سیلو، تجهیزات و انبارها را مناسب عنوان کرد و افزود: با وجود این زیرساخت‌ها کشتی‌هایی با ظرفیت پایین به بندر تردد می‌کنند اما برای کشتی‌های بزرگ نیاز به عمق آبخور بیشتر هستیم که با لایروبی کانال ورودی و رسیدن به عمق ۵/۵ متری قرار است به زودی میسر شود.

«حمیدرضا آبایی» مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان نیز در پاسخ به چرایی وجود تناقص آمار درباره لایروبی و عمق آبخور بندر آستارا به مرور اعلام کرد: از روز گذشته به طور رسمی حداکثر عمق کانال ورودی بندر آستارا به ۴ متر رسیده ودر حال حاضر عمق آبخور در حالت نرمال ۳.۸متر (سه و هشت دهم متر) و در حالت طوفانی ۳.۶ (سه و شش دهم) متر است.

آبایی با بیان اینکه عمق حوضچه آرامش بندر ۵/۵ متر است با رد تناقض آماری در عملیات لایروبی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی با تمام توان خود از عمق فعلی حوضچه در برابر رسوب نگه داری می‌کند. همچنین در سایر مواقع که با آب و هوای نامناسب و بارندگی شدید مواجه هستیم با تمام دستگاهها و امکانات تلاش می‌کنیم عمق کانال ورودی به حوضچه همان ۴ متر باقی بماند. در حال حاضر از کانال اصلی بندر به سمت لایروبی کانال فرعی  رفتیم.

 مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان تاکید کرد: با وجود اینکه تعهد سازمان بنادر و دریانوردی برای تحویل کانال و حوضچه بندر با عمق ۵/۵ متر به سرمایه گذار بهره بردار درتاریخ ۱/۴/۱۴۰۰ است اما در تلاش هستیم تا اواسط تابستان این پروژه را به اتمام برسانیم و یکی از دلایل اصلی عقب ماندگی پروژه از موعد مقرر خاتمه آن، بارندگی و شرایط نامناسب آب و هوایی بوده که مقداری ما را از برنامه پیش بینی شده عقب انداخت.

1 نظر
  1. محمود انتظاری می گوید

    پایین آمدن سطح آب دریای خزر
    مرگ بنادر جنوبی را رقم خواهد زد
    بندر آستارا ، منطقه آزاد انزلی ، امیرآباد
    شاید کانال کشتیرانی بندرانزلی در نوبت آخر باشد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.