تلف شدن ۵ راس دام براثر حمله خرس در رودبار

1 929

رییس اداره حفاظت از محیط‌ زیست شهرستان رودباراز تلف شدن پنج رأس دام اهالی روستای شیرکده خورگام توسط حمله خرس در این منطقه خبر داد.

«رامین حسین زاده » با اشاره به جزئیات حمله خرس در روستای شیرکده خورگام رودبار، گفت: درهفته اخیر حمله خرس و گراز به باغات فندق و انگور روستای پاکده، جیرنده و شیرکده رودبار سبب خسارات زیادی به اهالی این روستا‌ها شده است.

وی افزود: خرس به باغات و دام اهالی منطقه خورگام وعمارلو نیز خسارات سنگینی وارد کرده و تمام تلاش اداره محیط ‌زیست بر کنترل و جلوگیری از ادامه خسارات به اهالی این مناطق است.

حسین زاده با اشاره به دلایل حمله خرس به دام و باغات مناطق خورگام و عمارلوی رودبار گفت: به عقیده کارشناسان زیست‌محیطی دیر بیدار شدن از خواب زمستانی، طولانی شدن سرما و همچنین تضعیف قوای جسمی می‌تواند یکی از دلایل حمله خرس به مناطق مسکونی خورگام و عمارلو باشد.

در روزهای گذشته نیز حمله پلنگ به احشام ودامهای روستاهای اشکورات از سوی محیط زیست تایید شده بود.

ارتفاعات و مناطق کوهستانی گیلان دربردارنده گونه های مختلفی از حیات وحش بومی است. خرس ، گراز، پلنگ و گوزن  از جمله این حیوانات هستند که در نقاط بالادست و بکر جنگلهای کوهستانی گیلان زندگی می کنند. بیشتراین مناطق از سوی سازمان محیط زیست گیلان مناطق حفاظت شده وشکار ممنوع اعلام شده اند.

پیشتر نیزحمله حیوانات وحشی به دامهای جنگل نشینان خساراتی به آنها وارد کرده بود و سازمان محیط زیست در چند سال گذشته به جهت جلوگیری از کشته شدن این قبیل حیوانات توسط اهالی بومی اقدام به جبران خسارت دامهای تلف شده می کند. اما افزایش تلفات دام وخسارات وارده به روستاییان درماههای گذشته موجب شده شرکتهای بیمه از تمدید قرارداد با سازمان محیط‌زیست در خصوص پرداخت خسارات امتناع کنند.

از اینرو سازمان محیط زیست به فعالیتهای فرهنگی و آموزشی به جنگل نشینان و روستاییان آسیب دیده روی آورده است.

«محمدپور» رییس سازمان محیط زیست دراین باره پیشتر گفته بود: مردم درصورت وقوع حمله پلنگ یا سایر حیوانات وحشی باید مراتب را بلافاصله به ادارات حفاظت محیط زیست اطلاع دهند.

وی استفاده از میرشکار درمناطق را راهکاری مناسب جهت جلوگیری از حمله احشام درنده دانست و گفت: درهر منطقه ،روستاییان فردی معتمد را به‌عنوان میرشکار به اداره محیط‌ زیست معرفی کنند و این فرد در ایام مختلف سال با شلیک تیر هوایی، سبب متواری شدن حیوانات درنده بشود.

محمد پور تاکید کرد: به علت وسعت و پراکندگی حیات وحش در مناطق مختلف کوهستانی استان ونیز محدودیت نیروی انسانی، میرشکاران می‌توانند بازوان خوبی برای محیط‌ زیست شهرستانها وحمایت از کشته شدن این حیوانات باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.