جامعه امروز ایران قادر به کنترل خشونت خود نیست

در همایش «خشونت علیه زنان و راهبردهای مواجه با آن عنوان شد؛

0 182

همزمان با روزجهانی مبارزه با خشونت علیه زنان؛ کلینیک حقوق زنان و خانواده کانون وکلای دادگستری گیلان با همکاری کمیسیون آموزش، همایش «خشونت علیه زنان و راهبردهای مواجه با آن» را برگزار کرد.

در این مراسم « حمید اخوین» روانشناس پزشکی قانونی رشت،«سپیده میرمجیدی» عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و « عباس نعیمی جورشری» جامعه شناس پیرامون عوامل زمینه‌ای خشونت، معرفی الگوی مطلوب عدالت ترمیمی در پرونده‌های خشونت جنسی، مسئله‌یابی خشونت علیه زنان و دیگر موارد مربوط به موضوع همایش به سخنرانی پرداختند.

«حمید اخوین» روانشناس پزشکی قانونی استان با بیان عوامل و فعل و انفعالات شیمیایی بروز خشم و خشونت در جامعه تأکید کرد: در کشور ایران خشونت صرفا نسبت به زنان اعمال نمی‌شود و مردان زیادی تحت خشونت قرار دارند.

وی با تأکید به اینکه اگر برنامه ریزی برای کاهش خشونت علیه مردان انجام نشود در آینده با مرگ‌های زودرس در آقایان مواجه خواهیم شد.

اخوین با بیان تمایز خشم از خشونت اظهار کرد: در حال حاضر در جامعه فعلی ایران با خشونتهایی مواجه هستیم که حاصل خشم نیستند. چرا که خشم یک رفتار غیر ارادی اما خشونت ارادی انجام می‌شود. متأسفانه باید اذعان داشت؛ جامعه امروز ایران در مواجه با معضلات مختلف دچار مشکلاتی شده است که قادر به کنترل خشونت خود نیست.

در ادامه «سپیده میرمجیدی» عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در خصوص الگوهای عدالت ترمیمی در کشور و عدم رغبت قضات و محاکم کیفری به اجرای این مطالبه و آسیبهای سوقصد‌های جنسی علیه زنان سخنانی ارایه کرد و گفت: در نظام حقوقی ایران موارد و موانع بسیاری در مقابل اجرای عدالت ترمیمی وجود دارد.

«عباس نعیمی جورشری»جامعه شناس نیز در خصوص وجود دستگاه‌های فکری در جامعه و اثرات آن در بروز خشونت سخنانی ایراد کرد.

وی با اشاره به ضعیف انگاشتن زنان و وجود فرصتهای نابرابر با مردان در کشور، نتیجه این امر را تبعیض جنسیتی برای زنان و محرومیت در عرصه‌های عمومی بیان کرد و گفت: زنان در ایران از لحاظ منزلت، قدرت، آزادی و رشد در مرتبه پایین تری از مردان قرار گرفته‌اند که ریشه این نابرابری در تفکر و ایدولوژی مالکیت بر زنان در نظام سرمایه داری باز می‌گردد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.