حضور مارها در محوطه‌ی موج‌شکن انزلی موقتی است

0 467

 از هفته‌های گذشته حضور و تجمع مارها در محوطه‌ی موج‌شکن انزلی به ایجاد نگرانی در مردم این شهر وگردشگران انجامیده است. سرپرست اداره‌ی حفاظت از محیط زیست انزلی این مارها را بومی دانسته و دراین باره اظهار کرد: «طبق بررسی کارشناسان، مارهای مشاهده شده در این ناحیه از نوع مار چلیپر یا Natrix tessellata است و این گونه از مارها آبی و کاملا غیرسمی هستند و خطری برای شهروندان ندارند.» وی همچنین فصل زاد و ولد مار چلیپر را یکی از دلایل رویت بیش از حد این جانور اعلام کرد و یادآور شد:«علت افزایش قابل توجه این نوع مار آبی ایجاد یک زیستگاه مطلوب و وجود منابع غذایی کافی اعم از بچه ماهی، موش و غیره در منطقه‌ی موج شکن انزلی است.»

بدین ترتیب درمی‌یابیم طبق نظر کارشناسان امر، مارهای مذکور برای مردم خطری دربرندارند اما نمی‌توان از نظر دور داشت که مواجهه با این مارها برای مردم به ویژه کودکان و سالمندان می‌تواند، وحشت‌آفرین باشد. نگاهی به شبکه‌های اجتماعی از این دلواپسی و نیز ابراز نگرانی در مورد احتمال افزایش بیش از پیش مارها نشان دارد.

 رییس شورای اسلامی شهرانزلی به دنبال طرح این موضوع از سوی پایگاه خبری مرور اظهار کرد: تجمع مارها در محوطه‌ی موج‌شکن انزلی بصورت موقت است. باید توجه داشت این تجمع در فصل تولید مثل مارها صورت می‌گیرد و هر ساله در اکوسیستم تالاب انزلی رخ می‌دهد، اما امسال این امر در محوطه‌ی موج‌شکن و در منظر نگاه مردم رخ داده است.

«موسی زنجان‌خواه» درباره‌ی امکان زنده‌گیری مارها و دورکردن‌شان از محوطه‌ی بلوار و موج‌شکن گفت: زنده‌گیری مارها و دور کردن‌شان از این محیط ممکن نیست، چرا که از سویی دخالت در چرخه‌ی زندگی آنها که بخشی از اکوسیستم محیط زیست ما هستند، محسوب می‌شود و از سوی دیگر باید توجه داشت که چه تعداد از این مارها باید زنده گیری شود و بعد آنها را به کجا باید منتقل کرد؟ از یاد نباید برد که انسان به محیط زندگی دیگر موجودات زنده نزدیک شده و در تعاملش با طبیعت دچار افراط و تفریط بسیار شده است.

وی درپایان با تصریح بر اهمیت اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به مردم یادآور شد: ما در جوار تالاب و دریا زندگی می‌کنیم و باید تعاملی صحیح با دیگر زیستمندان این محیط داشته باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.