رهاشدن بهداشت مدارس دولتی گیلان، در ایام کرونا

0 404

سه هفته از بازگشایی مدارس می‌گذرد و این در شرایطی است که شیوع ویروس کرونا درکشور به وضعیت بحرانی و هشدار رسیده است. اما درعین حال تاکید وزارت آموزش و پرورش همچنان بر ارایه‌ی آموزش به طریق حضوری به دانش آموزان است. هرچند که اجباری دراین خصوص به خانواده ها و دانش آموزان تحمیل نشده وهمواره به ارایه‌ی محتوا و بسته های آموزشی درکنار فضای مجازی و شبکه‌ی آموزش تاکید شده اما از سوی دیگر ارایه‌ی آموزشهای تحصیلی یکسان برای همه‌ی دانش آموزان به یک میزان نیست و بنا به آمارهای سازمان آموزش و پرورش گیلان بیش از ۳۰ درصد دانش آموزان گیلانی به دلیل عدم برخورداری از فضای مجازی و گوشی هوشمند به ناچار برسر کلاسهای درس مدارس بخصوص مدارس دولتی فرسوده حاضر می‌شوند.

اگرچه طی یک ماه گذشته مسئولان آموزش و پرورش گیلان بر رعایت پروتکل های بهداشتی درمدارس تاکید کرده اند که از آن جمله می توان به ضدعفونی کردن روزانه و بین شیفت های دوگانه، عدم فعالیت بوفه مدارس، کوتاه شدن زمان کلاس های درس، عدم برگزاری زنگ ورزش و… اشاره کرد اما آیا شرایط و بستر لازم برای حضور بی خطر دانش آموزان برسرکلاس های درس برخی از مدارس دولتی و فرسوده‌ی گیلان مهیا است؟ تا چه اندازه امکان رعایت پروتکل های بهداشتی درمدارس دولتی و قدیمی استان وجود دارد؟

این تصاویر ارسالی از هنرستان شهید چمران رشت است که توسط یک شهروند به تحریریه‌ی مرور ارسال شده است. نگرانی از چگونگی اجرای رعایت دستورالعملهای بهداشتی دراین محیط آموزشی فرسوده را با آموزش و پرورش استان مطرح کردیم.

«مجید علیپور» روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش گیلان با تایید فقر فضاهای آموزشی در گیلان به مرور پاسخ داد: آموزش و پرورش گیلان بیشتر به دنبال ارتقاء کیفیت آموزشی درسطح مدارس است و رعایت پروتکلهای بهداشتی ارتباطی به فضای کلاس درس و فرسودگی آن ندارد.

وی افزود: ایجاد و احداث کلاس های درس و مدارس جدید در اختیار اداره‌ کل نوسازی مدارس است که درمجموع در بخش احداث کلاس درس، ساخت و ساز خوبی در چند سال اخیر دراستان صورت گرفته اما برای افزایش کیفیت فضاهای آموزشی و کلاس های درس نیازمند حضور بیشتر مردم و خیرین هستیم. برخی ازخیرین مدرسه ساز می‌توانند اقدامات مدرسه سازی خود را در جهت تجهیز و بهسازی کلاسهای درس موجود در مدارس قدیمی قرار بدهند.

گفتنی است امروز «محمد رحمتی» مدیر کل آموزش و پرورش گیلان درجلسه‌ی ستاد استانی مدیریت کرونا گفت: با جدیت به رعایت پروتکل های بهداشتی درمدارس نظارت می شود. تا به امروز پروتکل های بهداشتی در بیش از ۶۹ درصد مدارس استان به صورت مطلوب رعایت شده است. اما رعایت موازین بهداشتی فقط در۲۱ درصد مدارس قابل قبول است، ضمن آنکه ۱۰ درصد بقیه نیزدر رعایت پروتکل ها، مشکلاتی دارند و دانش آموزان باید بیشتر رعایت کنند.

پیشتر مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس گیلان با اشاره به کمبود سرانه فضای آموزشی دانش آموزی در استان گفته بود: متوسط سرانه‌ی فضاهای آموزشی به ازای هردانش آموز در کشور ۵.۱۷ متر مربع است درحالیکه این میانگین در گیلان ۴.۸۵ متر مربع است.

امسال۳۶۸۴۴۰هزاردانش آموز گیلانی در ۳۸۲۷ مدرسه و ۱۸۵۹۶ کلاس درس سال تحصیلی جدید را شروع کردند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.