ره آورد نمایندگان رشت، جز اظهارنظرهای جنجالی چیست؟

پرسش بی‌جواب شهروندان؛

0 760

۱۱ خرداد امسال اولین جلسه‌ی رسمی مجلس یازدهم با حضور نمایندگان منتخب استانها آغاز شد. مجلسی که با معدل متوسط مشارکت بیش از ۴۲ درصد مردم تشکیل شد، اولویت اول خود را رفع دغدغه‌های معیشتی مردم، شفافیت و اصلاح امور، تحقق آرمانهای انقلاب و اجرای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی قرار داد. مجلسی که باید در راس امور نقش آفرینی کند اما از ابتدای فعالیت خود چالش‌های اساسی را در قالب نطق‌ها و … با دولت آغاز کرد. این وضعیت تبعا شامل حال نمایندگان گیلانی از جمله رشت هم می‌شود که محور فعالیت خود را بر مبنای انتقاد از دولت بنا نهاده‌اند.

فارغ از بحث و نظرهای مختلفی که به طور کلی در خصوص مجلس یازدهم وجود دارد در مدت اخیر هر کدام از نمایندگان رشت عملکرد مختلفی در دوره یازدهم داشته‌اند که لازم است به طور مختصر در این یادداشت به آن پرداخته شود. دو نماینده رشت یعنی سیدعلی آقازاده و جبار کوچکی نژاد سابق بر این از نمایندگان رشت در مجلس بوده‌اند. آقازاده در یک دوره- هشتم- و کوچکی نژاد در چهار دوره و احمدی سنگری، اولین حضور خود در مجلس را تجربه می‌کنند.

بررسی عملکرد این سه نماینده در مجلس نشان می‌دهد که بیشترین سهم نمایندگان رشت از نطق‌های مجلس به جبار کوچکی نژاد می‌رسد. پس از وی نیز سیدعلی آقازاده و محمدرضا احمدی سنگری در مقام‌های بعدی قرار دارند. عمده دغدغه‌های نمایندگان رشت در نطق‌های مجلس نشان می‌دهد تذکر به مسؤولان اجرایی کشور در رده اول این دغدغه‌ها وجود داشته است. در چند مورد هم که به کمتر از ۱۰ بار می‌رسد تذکراتی در خصوص معضلات کشاورزان گیلان و واردات برنج و … داده شده است. جز این مسایلی چون تذکر به وزرای کشور، آموزش و پرورش، خرید تسلیحات نظامی پس از رفع تحریم ها، تذکر به وزرای بهداشت و جهادکشاورزی و… دیده می‌شود که البته باز هم اغلب این تذکرات و دغدغه‌ها به طور کلی درباره مسایل عام کشور بوده است.

طبق آمار مجلس، این سه نماینده هیچگاه به طور منظم در جلسات مجلس حضور نیافته‌اند و از بین ۱۳ نماینده گیلان در سه ماهه اول عملکرد مجلس، تنها نام نماینده لنگرود در بین منظم‌ها به چشم می‌خورد و اما از بین نمایندگان رشت محمدرضا احمدی سنگری تنها بیشترین مشارکت در رأی گیری مجلس را داشته است.

با این وجود در مدت اخیر بهتر است به نوع و حجم اظهار نظرهای سه نماینده رشت در مجلس بپردازیم. شاید یکی از جنجالی‌ترین اظهارنظرها مربوط به احمدی سنگری باشد. نماینده‌ای که اولین حضور خود در مجلس را تجربه می‌کند و مواضع وی تاکنون جنجالهای زیادی به پا کرده است. اظهار نظر این نماینده مجلس در خصوص اهدای دنا پلاس به نمایندگان، ماجرای برخورد با سگ گردانی‌ها در مکان‌های عمومی، نامه به رییس جمهور فرانسه و حمله به اصلاح طلبان شاخص‌ترین آنها تا به امروز بوده است.

وی در جمع بسیج دانشجویی گیلان، دنا پلاس را حق مسلم نمایندگان دانسته و گفته است: “این حق نماینده است. برای چی استفاده نکند؟! من فرضاً ماشین را می‌دهم خانواده، مثلا بچه‌ام می‌خواهد برود کلاس، من باید بدون ماشین بروم؟ این نگاه را بگذارید کنار.” وی همچنین با اعتراض به سگ گردانی‌ها در سطح رشت اعلام کرد:” وزارت کشور هرچه سریع‌تر فکری برای این موضوع کند در غیر این صورت ما از ظرفیت بسیج و سپاه برای جلوگیری از ولنگاری‌ها و سگ‌گردانی استفاده کنیم.”

این نماینده مجلس همچنین طی نامه‌ای به رییس جمهور فرانسه در اعتراض به مجله‌ی شارلی ابدو امانوئل مکرون را خبیث خواند و نوشت: ” امانوئل مکرون رئیس جمهور خبیث فرانسه با این اظهارات توهین آمیز به دنبال ترویج خشونت‌های فرهنگی و سیاسی در سطح جهان است.” وی به رییس جمهور فرانسه هشدار داد “منتظر عواقب این بی‌خردی باشد” یکی دیگر از اظهارنظرهای این نماینده مجلس در خصوص طیف سیاسی اصلاح طلب بود که اعلام کرد: اصلاح طلبان را آمریکایی می‌دانم.

احمدی سنگری فارغ التحصیل مقطع دکتری زبان انگلیسی است و به زبان عربی زبان آلمانی، عبری و فرانسه نیز مسلط است. وی در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، با ۳۳۹۹۲ رأی نماینده رشت شد. از سوابق وی می‌توان به دیپلمات و نمایندهٔ ویژهٔ جمهوری اسلامی ایران در آفریقا و آسیا، مدرس دانشگاه‌های تهران و گیلان، مسؤول خانهٔ فرهنگ ایرانیان مقیم کشور مالزی، نایب رییس ورزشهای رزمی استان گیلان اشاره کرد.

اما نماینده کهنه کار رشت یعنی «جبار کوچکی نژاد ارم ساداتی» با سابقه‌ی ۴ دوره نمایندگی مجلس که مانند دیگر همتایان خود در جریان راست سیاسی قرار می‌گیرد، در هفته‌های اخیر خبر ساز شد. اهدای خودرو دناپلاس اهدایی مجلس برای ساخت مدرسه مورد پرسش بسیاری قرار گرفت که آیا این نماینده مجلس از جیب مجلس بذل و بخشش کرده است؟ یعنی خودرویی که به نام نماینده نیست و متعلق به مجلس و اموال عمومی است، برای مسایل دیگری مورد مصرف قرار گرفته است.

اما این نماینده ظاهرا معتدل رشت، در سالهای اخیر کم حاشیه نبوده است. در بهمن سال گذشته مدارکی از کوچکی نژاد دال بر این منتشر شد که برای دو فرزند خود نامه‌ی سفارشی نوشته است. یکی از نامه‌های کوچکی‌نژاد درخصوص پسرش افشا شد که با وجود اشتغال به کار در بانک توسعه‌ی تعاون، نماینده خواهان دو روز مرخصی در هفته برای پسرش شد تا در دفتر خود مشغول به کار باشد. نامه‌ی دیگر هم در خصوص جذب هیأت علمی شدن دخترش در دانشگاه آزاد اسلامی رشت بود که هر دو نامه در سایتهای محلی منتشر شده است.

جبار کوچکی‌نژاد اصالتا صومعه سرایی، دارای مدرک فوق لیسانس مدیریت دولتی، اصولگرا و عمدتا عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، کمیسیون تلفیق و برنامه و بودجه و فراکسیون فرهنگیان مجلس بوده است. وی از دوره‌ی هشتم تا یازدهم نماینده رشت است. وی با ۵۰۶۸۵ رأی در دوره یازدهم نماینده مجلس شد. از سوابق کوچکی‌نژاد می‌توان به رییس سازمان آموزش و پرورش گیلان، مدرس دانشگاه و رییس مراکز آموزش عالی فنی و مهندسی، دبیر جامعه اسلامی مهندسین استان گیلان و عضو شورای مرکزی کشور، دبیر جامعه اسلامی فرهنگیان استان گیلان و عضو شورای مرکزی کشور اشاره کرد. وی در دولت دهم موفق به ادامه تحصیل شد. اما پس از روی کار آمدن دولت یازدهم جلوی ادامه تحصیل او بر اساس بورسیه‌ای که تخلف بود، گرفته شد.

«سیدعلی آقازاده دافساری» نیز دیگر نماینده رشت است که توانست با ۴۷۰۵۷ رأی یعنی کسب ۲۱ درصد آرا به مجلس یازدهم راه یابد. وی در دوره‌ی هشتم نیز نماینده رشت در مجلس بود و پس از حضور چندین بار در انتخابات مجلس در دوره‌های نهم تا یازدهم سرانجام در آخرین دوره توانست بر صندلی سبز بهارستان تکیه زند.

در کارنامه‌ی وی سوابقی همچون فرماندهٔ سابق بسیج و سپاه گیلان و نیروی انتظامی گیلان، عضویت در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در دورهٔ هشتم مجلس شورای اسلامی دیده می‌شود. تحصیلات این نماینده، فوق لیسانس جغرافیای طبیعی است.

آقازاده تا به امروز با کمترین حاشیه به موضوعات مربوط به کشاورزی و تغییرکاربری و مشکلات مربوط به معیشت اظهارنظر کرده است. اظهارنظرهای وی با کمترین درصد خطا و عموما به نقد از دولت به پیش رفته است. با این حال تاکنون در خصوص مسایل مهمی چون معضلات رشت و حل مشکل زیرساخت‌های فرسوده آن یا مداخله آشکاری دیده نمی‌شود. همچنین تاکنون جز چند دیدار رسمی نمایندگان منتخب مجلس یازدهم با استاندار گیلان در خصوص مسایل کلی استان چیز دیگری اتفاق نیافتاده است.

بنا بر آمارها رشت از جمله شهرهای پرتراکم و پرتردد شمال کشور است که اکنون از نبود زیرساخت ها، مشکلات معیشتی و بیکاری، کاهش سرمایه گذاری و نبود امنیت شغلی، بروکراسی‌های پیچیده‌ی اداری، بافت فرسوده، عدم اتوماسیون اداری، عدم توسعه یافتگی در حوزه‌ی حمل و نقل و سلامت، معضلات محیط زیست و بهداشت رودخانه‌ها و… در رنج است. آلودگی دو رودخانه‌ گوهررود و زرجوب، آسفالت نامتوازن، ترافیک، نبود سیستم حمل و نقل از قبیل تراموا، کاهش سرمایه‌گذاری و عدم جذب سرمایه‌گذار، بیمارستان‌های فرسوده و نبود مراکز درمانی جنرال، تعطیلی دهها صنایع تولیدی و آسیب به صنایع نساجی، عدم ساماندهی تالاب عینک، استفاده نکردن از ظرفیت‌های گردشگری و نداشتن سیستم تصفیه فاضلاب مدرن، مشکلات آبرسانی و برق رسانی ضعیف و آنتن دهی نامناسب تلفن همراه در روستاهای رشت، جاده‌های نامناسب روستاها و مشکلات ریز و درشت بخش کشاورزی و… از جمله مشکلات حوزه‌ی شهرستان رشت است که در دو دهه‌ی اخیر بر شدت آنها افزوده شده است. با تشکیل مجلس یازدهم و گذشت چند ماه از عمر مجلسی که مهمترین وعده‌ی خود را رونق اقتصادی و حمایت از تولید، حل مشکل معیشتی و اشتغال و اصلاح امور قرار داده است، اتفاق و علایم معناداری در شاخص‌های توسعه در گستره‌ی جغرافیایی رشت نیفتاده است.  دست کم نمایندگان فعلی می‌توانستند در یک نشست خبری در خصوص عملکرد خود در مدت کوتاه فعالیت این مجلس با شهروندان گفت و گو کنند.

اکنون باید این پرسش را از سه نماینده‌ی رشت که از یک طیف سیاسی هستند کرد، که در مدت فعالیت خود برای رشت و توسعه‌ی آن جز اظهارنظرهای جنجالی چه کرده‌اند؟ ۳ نماینده‌ای که از بین ۱۲۳ نفر داوطلب انتخابات مجلس برای حوزه‌ی انتخابیه‌ی رشت و رد صلاحیت ۷۲ نفر که دارای سلایق مختلف سیاسی و اجتماعی بودند و در نهایت باقی ماندن ۵۱ نامزد رقیب انتخاباتی، با حداکثر مشارکت ۲۳ درصد آرا به مجلس راه یافتند، چه ره آوردی برای رشت داشته و دارند؟ منتخبانی که اکنون نماینده بیش از ۲۳ درصد هستند و باید پاسخگوی همه‌ی شهروندان رشت با همه‌ی سلایق سیاسی باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.