رژیم تولید زباله در روستاها تغییر کرده است

ویلاسازی آفت مدیریت پسماند در روستاهای گیلان؛

0 152

مدیر پسماند گیلان ویلا سازی را یکی از آفات مدیریت پسماند در روستاها دانست و گفت: با تبدیل خانه‌های روستایی به ویلا، زندگی روستایی با مصرف گرایی همراه شده و این روند، رژیم تولید زباله در روستا را تغییر داده است.

به نقل از ایسنا؛ «شهرام توانا» مدیر پسماند گیلان، با بیان اینکه با گسترش ویلاسازی در روستاها شاهد شکل گیری سیستم فاضلاب و تولید پسماند غیر استاندارد هستیم اظهار کرد: زندگی در ویلا همراه با مصرف گرایی رژیم تولید زباله در روستا را تغییر می‌دهد.

وی افزایش حجم تولید زباله در روستاها را یکی از پیامدهای ویلاسازی دانست و عنوان کرد: در دنیا سرانه تولید زباله روستایی ۱۵۰ تا ۲۰۰ گرم و شهری ۳۵۰ تا ۴۰۰ گرم است؛ این در حالی است که ما سرانه روستایی ۶۵۰ گرمی و شهری ۸۵۰ گرمی داریم. لذا روستاییان از دهیار گرفته تا ساکنین روستا باید از طرح مدیریت پسماند تبعیت کنند.

توانا، با بیان اینکه ساخت و سازهای زیاد بافت روستا را تغییر داده و شاهد تبدیل شدن روستا به بخش و سپس دهستان و شهر هستیم، تصریح کرد: روستاها باید کمترین میزان سطل زباله را داشته باشند و تا جایی که امکان دارد باید اقدام به کاهش سطل‌های زباله در روستاها کنیم؛ البته این کاهش باید بر اساس یک برنامه ریزی دقیق همراه با نقطه یابی مکان استقرار مخازن باشد.

وی با بیان اینکه کشورهای توسعه یافته پسماندهای روستایی را آنالیز فیزیکی می‌کنند تا عناصر تشکیل دهنده این پسماندها را شناسایی کنند، گفت: هم اکنون با محوریت دهیاران تفکیک زباله‌تر و خشک در روستاهای گیلان دنبال می‌شود. البته در شهرها شاهد ورود زباله‌تر و خشک به کارخانه کمپوست هستیم، اما زباله‌تر نباید از روستاها خارج شود و مدیریت زباله‌تر ضرورت دارد که بهترین روش کودسازی به روش‌های کمپوست یا ورمی کمپوست است.

لازم به ذکر است؛ بر اساس طرح جامع مدیریت پسماند گیلان، روزانه ۲۰۰۰ تن زباله در گیلان تولید می‌شود که حدود ۵۰۰ تن معادل ۲۵ درصد آن، روستایی است.

در حال حاضر گیلان دارای هفت پهنه پسماندی بوده و پهنه رشت با تولید ۱۰۰۰ تن زباله در روز، بزرگترین پهنه محسوب می‌شود.

گیلان دارای سه کارخانه پردازش و کود آلی در رشت، بندرانزلی و رودسر است. در کارخانه کود آلی رشت روزانه ۶۰۰ تا ۶۵۰ تن زباله پردازش می شود. احداث کارخانه زباله سوز رشت نیز پیشرفت ۲۴ درصدی دارد و هم اکنون زمین و سوله و تجهیزات آن فراهم شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.