شهر خلاق خوراک در سایه ماه رمضان قرار می‌گیرد؟

المانهای مذهبی ماه رمضان در رشت نصب می‌شوند

0 129

فضاهای شهری این روزها به یکی از بدیهی‌ترین اصول سیمای شهری درکالبد فیزیکی شهرها تبدیل شده‌اند .در سالهای اخیر توجه به سیما و منظر شهری، استفاده از المانهای ماندگار، توزیع عادلانه نصب المان‌های هنری و فرهنگی و پرهیز از سلیقه‌ای بودن این آثار در نزد شهروندان اهمیت بالایی یافته است.

در حالیکه نمادها و عناصر هویتی یک شهر بیانگر تاریخ، هویت، علایق و سلایق مردم ساکن آن هستند و به عبارتی دیگر المان‌های شهری را در مقیاسی کوچک می‌توان دایره‌المعارفی از هویت اجتماعی، سیاسی، مذهبی و حتی ورزشی یک شهر دانست اما با این وجود کج سلیقی و فقدان زیبایی در ساخت و تولید این آثار و عدم توجه به مناسبتها و عدم مکان یابی دقیق در نصب آثار همواره مورد انتقاد شهروندان و کارشناسان شهری رشت بوده است.

حال که المان‌ها و نمادهای نوروزی بخش جدایی‌ناپذیر عناصر مناسبتی شهر هستند و هر سال مهمان میادین و معابر شهری رشت می‌شوند، امسال شهرداری رشت چه برنامه ریزی‌هایی برای نصب المان و ایجاد مبلمان نوروزی پیش بینی کرده است؟

«علیرضا حسنی» سرپرست سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری شهرداری رشت از نصب بالغ بر ۵۰ المان نوروزی در سطح شهر رشت به مرور خبر داد گفت: یک سری از این المان‌ها باید از دیگر مناطق کشور خریداری شوند.

تقارن بهار طبیعت با بهار قرآن فرصتی برای زیباسازی بیشتر رشت با المان‌های نوروزی و مذهبی شده که حسنی با اشاره به این همزمانی از سفارش خرید المان مناسبتی با مضامین ماه مبارک رمضان از سایر شهرهای دیگر خبر داد و افزود: هفت سین و بیست سازه نوری و ریسه‌های فلکسی مناسب ایام نوروز و ماه رمضان در پیاده راه شهرداری رشت نصب خواهند شد.

سرپرست سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری همچنین به ساخت و نصب تندیس پیرمرد با گاری، نصب سردیسهای آیت الله ضیابری و آیت الله لاکانی، استفاده از سازه‌های حیوانی توپیاری در کنار تم فضای سبز با سازه‌های نوری از سوی سیما و منظر شهر رشت اشاره کرد و افزود: سراسر رشت نورپردازی می‌شود و نقاشی دیواری بروی دیوارهای شهر در متراژی بالغ بر ۴۰۰۰ مترمربع اجرا می‌شود.

در حالیکه ورودی‌های شهر به عنوان اولین چشم‌انداز از یک شهر و اولین منظر شهری در دید گردشگران و مسافران نقش مهمی در معرفی هویت شهری دارند اما به گفته این مسؤول زیبا سازی رشت؛ در دو ورودی جاده تهران و جاده انزلی تابلو و المان‌های خوش آمدگویی نصب خواهند شد. موضوعی که در سالهای گذشته چالش مدیریت شهری رشت بوده و همچنان در بلاتکلیفی قرار دارد.

به نظر می‌رسد؛ طبق گفته های سرپرست سازمان سیما و منظر شهرداری رشت، امسال بهره گیری از نمادها و  المانهایی با مضامین شهر خلاق خوراک و شهر صنایع دستی به دلیل تقارن ماه رمضان با بهار، چندان مورد توجه این سازمان قرار نگرفته و عناوین جهانی رشت در سایه مناسبات مذهبی ماه رمضان جلوه کمرنگی در نوروز ۱۴۰۳ دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.