مشکلات بانکی مانع توسعه تجارت ایران و روسیه

0 363

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه گفت: مشکلات بانکی درمسیر توسعه تجارت ایران اختلال ایجاد می‌کند.

«هادی تیزهوش تابان» با اشاره به ضرورت استحکام و تقویت هر چه بیشتر روابط تجاری اﯾﺮان و روﺳﯿﻪ افزود: در حال حاضر مشکلات بانکی در این مسیر اختلال ایجاد کرده است.

وی گفت: ظرفیت‌های تجاری و بازرگانی ایران و روسیه بالا است و دو کشور می‌توانند با تقویت بیشتر مناسبات و با انعقاد قراردادهای همکاری منطقه‌ای سطح ارتباطات خود را افزایش دهند.

تیزهوش تابان به بحث معاهده اوراسیا وعضویت ایران دراین قرارداد اقتصادی بین‌المللی اشاره کرد و افزود: ﭘﺬﯾﺮﻓﺘﻦ حضور اﯾﺮان در ﻣﻌﺎﻫﺪه ﮔﻤﺮﮐﯽ اوراﺳﯿﺎ ﮐﻪ ﮐﺸﻮرﻫﺎی روﺳﯿﻪ، ﺑﻼروس، ﻗﺮﻗﯿﺰﺳﺘﺎن، ﻗﺰاﻗﺴﺘﺎن و ارﻣﻨﺴﺘﺎن ﺗﺸﮑﯿﻞ دﻫﻨﺪه آن ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻧﺸﺎن‌دﻫﻨﺪه ﻋﻤﻖ رواﺑﻂ اﻗﺘﺼﺎدی ایران و روسیه اﺳﺖ.

اهمیت توسعه روابط تجاری ایران و روسیه درحالیست که همواره از گیلان بعنوان پل ارتباطی دو کشور نام برده می شود و بیش از ۵۰ درصد مراودات تجاری ایران با روسیه از طریق بنادر گیلان صورت می گیرد.

با توجه به اتصال کریدور شمال به جنوب از طریق آزاد راه و خط راه آهن  گیلان و نزدیکی این خط با دو بندر مهم کاسپین و انزلی ، بسترهای توسعه اقتصادی استان فراهم شده است . از سوی دیگر وجود جاذبه های طبیعی ، گردشگری و تاریخی ظرفیت بالقوه ای برای جذب گردشگران روسی در گیلان ایجاد کرده است.

پیشتر نیز سرکنسول روسیه در بندر انزلی برتوسعه روابط تجاری ایران و ورسیه از طریق بنادر گیلان تاکید کرده بود.

«آندره گئور گیوویچ وادوف» گفته بود: بنادر گیلان از جمله بندرانزلی  دارای موقعیت مناسبی بوده و می توان از توانمندی های آن به نحو مطلوبی بهره برد.

گفتنی است برطبق آمارهای گمرک بندر انزلی ازمجموع کل صادرات ایران ۴۰ درصد به روسیه بوده و ۵۶ درصد واردات کالاهای روسیه به ایران از طریق گیلان انجام می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.