نابودی در انتظار تالاب لاگون کیاشهر

0 1,062

تالاب لاگون « پل چوبی » بندر کیاشهر در معرض خشکی و کاهش پهنه آبی قرار گرفته است.

به گزارش مرور، پارک ملی بوجاق کیاشهر با مساحتی بالغ بر۳هزار و ۲۵۰ هکتار یکی از مهم‌ترین پارک‌های ملی ایران محسوب می شود. تالاب لاگون بخشی از این پارک حفاظت شده است که در سال ۱۳۵۴ تحت نام لاگون کیاشهر و دهانه سفید رود با مساحت ۵۰۰ هکتار درفهرست کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است .

پارک ملی بوجاق و تالاب لاگون کیاشهر بیش از ۳۳۵ گونه از ۵۲۴ گونه پرنده شناخته شده‌ کشور را درخود جای داده است. غاز خاکستری، عروس غاز، فلامینگو، پلیکان، آوست چوب پا، باکلان، انواع حواصیل، اکراس، کله سبز، خوتکا از گونه‌های مهم پرندگان پارک ملی بوجاق هستند. از گونه‌های گیاهی پارک ملی بوجاق نیز می‌ توان به نی، لویی، آقطی، تمشک، عدسک آبی، کلونی درختچه‌های گز، توسکا، انار اشاره کرد. این پارک همچنین از معدود زیستگاههاى فک خزرى؛ تنها پستاندار دریاى خزر است.

اما به گفته یک فعال زیست محیطی ، پهنه این تالاب به دلیل ورود رسوبات ، فاضلاب خانگی و رشد گیاهان بومی در معرض خشک شدن قرار گرفته است.

ماهان مهرو به مرور گفت: ورود رسوبات رودخانه سفید رود و فاضلابهای خانگی  به این تالاب موجب رشد و گسترش بیش از اندازه گیاهانی همچون نی و لویی شده و پهنه آبی تالاب  کاهش پیدا کرده است. درحال حاضر تالاب لاگون با پدیده ( پُرغذایی) و خشک شدن مواجه است.

وی افزود: باید هرچه زودتر از ورود فاضلاب خانگی ، فسفات ، نیترات و سایر مواد مغذی که رشد بیش از حد گیاهان تالاب را موجب شده جلوگیری شود یا اینکه محیط زیست به حرص آنها  اقدام کند. این تالاب نیازمند مدیریت و نی بری و کاهش گیاهان است.

مهرو گفت: تالاب لاگون از ۲۵ سال گذشته وبعد از احداث پل چوبی رها شده و اکنون امنیت آن برای پرندگان مهاجر کاهش پیدا کرده است. به طوریکه در حال حاضر هیچ نظارتی بر صید و شکار پرندگان مهاجر در این بخش از تالاب توسط گشت های محیط زیست صورت نمی گیرد و تردد قایق های تفریحی در آن کنترل شده نیست. هر چند که اگر این قایق ها در این قسمت تردد نداشته باشند پهنه آبی تالاب به وسیله گیاهان کاملا بسته و خشک می شود.

این فعال زیست محیطی به برداشت شن و ماسه بادی در دهانه سنگ چین تالاب لاگون اشاره کرد و افزود: از دهه ۷۰ به دلیل جانمایی اشتباه  اسکله و موج شکن در این منطقه ، امواج دریا از سمت شرق به غرب و به داخل دهانه موج شکن بوده و کارکرد اقتصادی اسکله را از بین برده است. اخیرا نیز با مجوز محیط زیست تحت عنوان کارگروه معادن ، برداشت شن و ماسه بادی از دهانه  تالاب انجام شده که منجر به پایین رفتن سطح تراز دریا از سطح تالاب لاگون شده که این مساله، آب موجود در تالاب را تخلیه و منجر به خشک شدن آن شده است. با خشک شدن آب لاگون شاهد از بین رفتن اکوسیستم ، کاهش گونه های گیاهی و شور شدن آب خواهیم بود.

مهرو گفت: اهمیت تالاب لاگون کیاشهراز تالاب انزلی و امیر کلایه کمتر نیست .اکنون وورد رسوبات ، آزولا و پدیده پرغذایی  تاین پهنه آبی را تهدید می کند و نیازاست هر چه سریعتر مورد توجه قرار بگیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.