آب ، تالاب‌ها و زندگی از هم جدا نیستند

0 329

دبیرکل کنوانسیون رامسر به مناسبت روز جهانی تالابها  بیانیه‌ای صادر کرد.

خانم مارتا رویاس اورگو در این بیانیه گفته است: همه ما موافقیم که آب شیرین برای زندگی ضروری است، بدون آب هیچ حیاتی وجود ندارد. با این حال ، چه تعداد از مردم نگران سلامت اکوسیستم‌هایی هستند که منبع آب شیرین ما هستند؟ ما در یک بحران آب با عواقب عمیق مواجه هستیم و تالاب‌ها در قلب حل و فصل آن قرار دارند.

وی در ادامه بیانیه خود آورده است: کمتر از یک درصد آب روی زمین آب شیرین قابل استفاده است و بخش عمده آن در تالاب هایی مانند رودخانه‌ها، نهرها، دریاچه ها، باتلاق‌ها، و سفره های زیرزمینی ذخیره می‌شود. ما روزانه حداقل ۱۰ میلیارد تن آب شیرین مصرف می‌کنیم. یعنی بیشتر از آنچه که زمین بتواند دوباره آن را تجدید کند. با این حال، برای جمعیت جهانی ۱۰ میلیارد نفری تا سال ۲۰۵۰ به ۵۵ درصد آب بیشتر نیاز خواهیم داشت.

دبیر کل کنوانسیون رامسر با بیان اینکه تقاضای ناپایدار ما برای آب شیرین فشار زیادی به تالاب ها وارد می کند، در ادامه بیانیه خود افزود: علاوه بر این، تمام منابع آب ما آلوده به مواد شیمیایی، پلاستیک ها یا فاضلاب تصفیه نشده هستند که سبب می شود ۲.۲ میلیارد نفر از مردم آب ناسالم بنوشند و سالانه نزدیک به نیم میلیون نفر بخاطر مصرف آن بمیرند. ما خواهان آب شیرین بیشتری هستیم اما در عین حال منبع تولید کننده آن یعنی تالابها را از بین می بریم. تقریباً ۹۰ درصد از تالاب‌های ما، از جمله رودخانه‌ها، دریاچه‌ها، ماندابها از بین رفته اند و ما همچنان سه برابر سریع‌تر از جنگل‌ها تالاب‌های خود را از دست می‌دهیم.

در بخش دیگری از بیانیه‌ی مارتا رویاس اورگو آمده است: تقاضای مضاعف برای مصرف آب به تالابها فشار وارد می آورد. ما باید کارکردهای تالاب‌ها برای حفظ کمیت و کیفیت آب را بهتر درک کرده و ارزش گذاری کنیم. تالابها با ذخیره سازی، فیلتر کردن و تامین کردن آب در هر مکان و زمانی که به آن نیاز است، همچنین با تأمین مداوم آب شیرین سالم، آب مورد نیاز برای تولید کشاورزی و انرژی و همچنین حمایت از عملکرد اکوسیستم‌ها نقش تعیین کننده‌ای دارند.

آب و تالاب‌ها عناصر وابسته و غیر قابل تفکیک و حیاتی برای زندگی هستند، تالابها زیستگاه ۴۰ درصد از گونه‌های جهان را فراهم می‌کنند. می‌توانیم آب کافی برای حال و آینده خود داشته باشیم؛ اگر تغییر کنیم. ما باید بهره وری از آب را در همه موارد مصرف ارتقاء بدهیم. صنعت به تنهایی می‌تواند مصرف آب خود را تا ۵۰ درصد کاهش دهد، در حالی که کشاورزی به عنوان بزرگترین مصرف کننده آب، روشهای متنوعی برای افزایش نسبت محصول به واحد مصرف آب دارد. ما باید تخریب تالابها را متوقف کنیم و به احیاء آنها بپردازیم. همه ما فرد به فرد، چه در بخش کشاورزی و چه در صنعت، مسوولیت داریم که در زندگی روزمره خود صرفه جویی در مصرف آب داشته و در حفظ تالاب ها سهیم باشم.

در بخش انتهایی این بیانیه آمده است: زمینه‌های سرمایه گذاری قابل توجهی وجود دارند که می‌توانند از تالاب ها به عنوان راه حل های طبیعی برای مدیریت آب استفاده شود. همچنین سیاست‌هایی لازم است که نقش تالاب‌ها در برنامه‌های مدیریت آب مورد توجه قرار گیرد. اقدامات جدی برای رویکرد اقتصاد سبز و بازسازی و احیاء تالابها مورد نیاز است. در روز جهانی تالاب‌ها، در پنجاهمین سالگرد کنوانسیون رامسر در مورد تالاب‌ها، با ما همراه باشید تا اقدامات حفظ و احیاء تالاب‌های جهان را تسریع کنید. اجازه دهید نگاهمان به ارزش های تالاب ها را بر اساس نقشی که آنها در تامین آب شرب سالم برای ما دارند، تغییر دهیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.